Howtodrawhair (gammal tutorial)

posted in: Tutorials .2010-01-18 / 02:03:00 . 118 comments

Nu jävlar kommer det en tutorial här! Jag tänkte visa hur jag ritar hår, det är något som många undrat/frågat om. Det blir en "bild-tutorial" även denna gång, för att göra en bra video så behöver jag ett stativ eller något så jag kan vinkla kameran mot bordet (& det har jag inte). Men sist då jag visade hur jag ritar ögon så funkade det alldeles utmärkt med bilder!
Hår är någonting som jag lägger ned mycket tid på när jag ritar ett porträtt, ibland flera timmar! Det finaste/roligaste håret att rita enligt mig, är det långa/vågiga håret.

Just detta hår är inspirerat av en bild på Gisele bündchen. Hon har verkligen ett "hollywood hår" Men jag brukar alltid ändra håret lite är jag ritar av det, så att det faller på det sättet jag vill :) 
Så here we go:


När jag ritar hår så använder jag mig av stompfers/stompfar (haha vad heter det?) i olika storlekar, sudd som jag har klippt/skärt till så de får en spetsig/vass ände och jag använder mig av pennor med olika "hårdhet/mjukhet" beroende på om jag ska rita mörkt eller ljust hår. Denna gång använde jag mig av HB, 4B, 5B och H penna.


1. Det första jag gör är att skissa upp ansiktsform, hals och själva håret. Rakt hår är lite lättare att få till, men lockigt har lite mer "liv". Jag försöker få till stora och fina lockar som faller naturligt, vilket kan vara lite knepigt. Men det är bara att testa sig fram!

2. När jag har skissat upp håret så delar jag in det i slingor i olika storlekar. I slingorna så drar jag små tunna streck (hårstrån) , när jag ritade detta hår använde jag en HB penna. Jag ritar även mörkare slingor/partier där jag tex vill att det ska vara skugga. Eller så kan underhåret vara lite mörkare. Till de mörkare delarna använde jag 4B och 5B.

3. Jag drar tunna streck i de olika slingorna enda ned till topparna (där slingorna är smalast). När man ritar lockigt hår så vill man att håret verkligen ska se "böjt ut". För att få till det så brukar jag rita mörkare partier med "streck" i de olika slingorna. På de ställen jag vill att håret ska glänsa/framhävas så ritar jag lite ljusare streck. ( jag är sämst på att förklara haha)

4. Nu kanske ni tycker att jag är helt galen, men när jag har ritat alla slingor så brukar jag skugga hela håret med en stompfer. Då sjunker skuggorna verkligen in i håret och det blir bättre slutresultat (tycker i allafall jag)

5. När jag har attackerat hela håret med en stompfer så fyller jag återigen i de mörka partierna i/bakom slingorna genom att dra hårda streck med tex en 5B penna.

6. Nu till det roligaste! Jag tar ett sudd som jag har klippt/skärt till så att det är vasst/spetsigt i ena änden. Med suddet så suddar jag "slingor" i håret. (Ljust hår= mycket slingor. Mörkt hår= få, smala slingor) Det är lätt att sudda där jag har skuggat med stompfern. De mörka partierna låter jag bli att sudda i.

7. Det sista jag gör är att jag tar en H penna, vässar den så att udden blir skitvass och ritar jättetunna hårstrån i de ljusa slingor jag har suddat med det spetsiga suddet. Jag brukar även rita lite hårstrån som sticker ut lite här och var, enligt mig så ser håret verkligare ut när det inte ligger helt perfekt.

Sen är håret klart! jag hann inte rita andra sidan av håret, men jag gör precis samma sak där, den enda skillnaden är att lockarna inte ser likadana ut. Nu så såg även topparna på detta hår förjävliga ut, men klockan är faktiskt 2 på natten nu och jag är supertrött.

Jag hoppas att denna tutorial hjälpte! Jag be om ursäkt för min knäppa förklaring vid de olika bilderna, it's hard to explain! Men om ni undrar/vill fråga något så.. leave a comment!

godnight

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin