ANSwers part 3

posted in: questions and answers .2010-09-06 / 20:37:24 . 0 comments
här kommer den tredje delen med svar på era frågor från frågestunden :)


jag undrar hur du gör när du målar utan motiv, vart får du fantasin ifrån?
Alltså jag vet egentligen inte. Visst får jag inspiration från musik, filmer och ibland bilder, men min fantasi bara finns inuti mitt huvud. Ibland så spelar också hur jag känner mig roll, är jag ledsen så blir min fantasi dystrare och är jag glad så blir det tvärt om.
Också undrar jag om du är blyg eller om du är framåt och pratar mycket?
Jag är framåt och pratar mycket :) Om jag träffar nya människor är jag kanske lite tyst i början. Jag är en väldigt social person som älskar att prata, skratta och skämta!

jag undrar vad du tycker mest om att måla med (blyerts, akvarell, akryl m.m)
Hmm, svårt att svara på. Jag älskar att variera mig, för då tröttnar jag inte på något. Men om jag måste välja så är nog akvarell roligast.

hej kan du visa hur du ritar kroppar :) har ganska svårt att rita det för det se så konstigt ut.. och så vill jag veta hur du ritar med en väldigt svart penna , alltså hur man ritar med det utan att det bara blir svart. Ha det gött :D
Jag har typ aldrig ritat en realistisk kropp i hela mitt liv haha, men visst i framtiden kanske jag kan visa det (när jag har fått kläm på de) Din sista fråga förstår jag inte riktigt, menar du när jag ritar svart bakgrund eller när jag ritar konstraster? (svart mot vitt?) Jag kan säga såhär: allt hänger på olika nyanser, ljusa mot halvmörka mot de allra svartaste :)

vad har du för tips till mig, som verkligen vill lära mig att rita bra? jag har inte ritat på flera år, och förra veckan fick jag i uppgift att måla mig själv. det jag kom fram till är att jag i princip ritar lika fult, töntigt och overkligt som när jag gick på dagis. det känns som att hela jag är sprängfylld med idéer och inspiration, men jag kan inte få det ens i närheten av snyggt. vad har du för tips till en som vill lära sig rita? vilka borde mina första steg vara? är det en bra idé att i "läroprocessen" börja med t.ex avmålning?
Det kanske låter tråkigt men.. öva, öva, öva! Börja rita av lättare motiv, försök få med alla skuggor & detaljer. Sedan kan du gå över till svårare motiv, som till exempel ansikten. Försök lära dig hur ett asnikte är uppbyggt. När du ritar av någon, kolla på alla saker i ansiktet. Hur tätt är det mellan ögonen? hur långt avstånd är det mellan näsvingarna och munnen? Vart sitter ögonen i förhållande till näsa och mun? Hur ser fårorna runt ögonen ut? Har personen skrattgropar, leverfläckar osv.. Sen ska du inte vara för hård mot dig själv, jämför dig inte med andra! & att som du själv beskriver det, ritar "töntigt" och "overkligt" kanske bara är positivt? Du kanske kan vända det till något unikt. Alltså jag är ingen expert, så det är svårt att svara på den här frågan. Jag själv har utvecklats genom åren för att jag har övat genom att hela tiden rita nya porträtt och lagt ned mer och mer tid på dem. Sen så tror jag att viljan är grymt viktig, man måste vilja utvecklas! hoppas detta var till lite hjälp iaf :)

Hej! Hur länge har du ritat/målat egentligen? Du har verkligen talang
tack så jättemycket! Jag har i princip ritat i hela mitt liv, men började på allvar julen 05. (haha nu har jag svarat på denna fråga fleera gånger, så nu vet ni? :D)

målar du mest med akvarell? vad köper du alla färger och penslar? :D
Nej jag ritar mest med blyerts faktiskt.. (kolla in kategorin drawings) Just färgerna och penslarna har jag köpt på panduro. Men typ alla mina andra ritsaker (som papper, pennor, knådgummi osv) har jag köpt på zinkvit.se

när kommer nästa tutorial om hur man skuggar ansikten? väntar ivrigt! och du är supergrym, tack för en härlig blogg! puss
Den kommer as soon as possible! När jag får tid över & börjar rita på arwen-porträttet så kommer den! tack så jättemycket för dina fina ord!

skulle du kunna tänka dej att rita av foton på typ läsare som skickar bilderna på sig själva??
=) och liksom göra om dem till..din stil.
Oj det vet jag inte om jag kan, jag har aldrig försökt rita av en människa i "min stil"



Kommentarer
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin