Akvarell

posted in: everything .2011-06-28 / 12:00:00 . 2 comments
(tidsinställt inlägg)


Fick en fråga av en läsare om jag inte kan skriva lite om vilka penslar jag använder när jag målar med akvarell, so here we go:

När jag köper penslar så bryr jag mig inte om märket faktiskt, bara det är akvarellpenslar som har olika form och storlek. De lite bredare, tjocka penslarna använder jag när jag målar huden och skuggor i ansiktet. För att undvika fläckar i ansiktet när jag målar dit skuggor och liknande, så vattnar jag först hela ansiktet. Det vill säga, jag tar en pensel med bara vatten och målar i hela ansiktet först, sen, medan pappret fortfarande är lite blött, målar jag med färg.

(ignorera de 2 penslarna längst till höger, det är bara mina "kladdpenslar")

När jag målar riktigt små, fina detaljer så använder jag mig av dessa två penslar. ( pensel nr 5 och 7 sett från vänster på första bilden) Den tjockaste utav dem är rätt hård  (bra när man målar ex. ögonlock, pupiller och liknande) och den tunnaste är ganska mjuk (använder den när jag målat ex. ögonfransar, ögonbryn samt detaljer i läppar och ögon).

När jag målar bakgrunden så använder jag mig alltid utav dessa akvarellsvampar (det funkar bra med vanliga tvättsvampar också). Det jag gör är att jag suger upp vatten och lite  färg med dem och liksom "duttar" på pappret.
Kommentarer
Postat av: Lisa

Läsaren som ställde frågan är jag! :D Haha;)

men jag har en till fråga om detta, den där penseln som går mer spretigt (du fattar?..Vi kallar den påfågelpensel ;D).. vad andvänder man den till, eller hur och så liksom ?

2011-06-30 @ 21:51:25
URL: http://somenliisa.blogg.se/
Postat av: En annan Lisa

Wow, vilken talang du har! Det här inlägget skulle jag ha läst innan jag började måla känns det som ;) Jag gillar dina akvareller.

2011-07-14 @ 19:08:40
URL: http://www.majamyra.se
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin