svar på kommentar:

posted in: questions and answers .2011-05-26 / 22:38:46 . 0 comments
från Nina:
Hej Linda!
Detta kanske är en konstig fråga men i alla fall. Jag håller också på att rita ganska mycket och jag har utvecklats till något ganska bra tror jag, men varje gång jag ser resultatet så ser jag att det är något litet fel i "formen" på ansiktet (ritar nästan bara porträtt), alltså, hur gör du för att det ska likna orginal-bilden så mycket som möjligt? Om du ritar ut en massa linjer eller mäter med linjal eller något? 
Tacksam för svar!
Och justeja, tack för en oerhört underbar blogg, du inspirerar mig sjukt mycket! <3


Svar: Hej Nina! 
När jag ritar ett ansikte så försöker jag se hur alla delar (ögon, näsa, läppar, kindben) förhåller sig till varandra. Hm, det är rätt svårt att förklara.. Vi säger att jag till exempel ska rita näsan i ansiktet. Först börjar jag med att få till rätt avstånd från ögonen ned till nästippen. Sedan tittar jag hur bred nästippen är och därefter bredden av näsvingarna. Sedan så tittar jag hur näsan sitter i förhållande till kindben, käke, haka, läppar, ögonbryn, panna.. ja i princip allt i ansiktet. För även om jag tycker att näsan ser bra ut i förhållande till ögonen, så kanske jag märker att den sitter för mycket åt vänster om man tittar på avståndet mellan ena kinden och näsan.. haha åh, det är skitsvårt att förklara, jag hoppas du (+ alla ni andra) förstår vad jag menar. Det är en lång process och det tar sjukt lång tid innan jag blir nöjd med placeringen. Det är samma sak när det gäller ansiktsformen. Jag tittar på avståndet mellan underläpp och hakan, mungipor och käke, näsvingar och  kinder osv. Jag använder mig inte utav linjal eller något annat mätinstrument, utan jag kör på ögonmått. Efter alla år jag har ritat så faller det naturligt för mig nu.. Jag är själv försvånad över hur lätt jag har att få till alla avstånd och mått, det kanske är övning, eller så har jag helt enkelt superlätt för det. Men ingen av mina teckningar stämmer med orginalbilden till 100 procent, vilket alltid gör mig lika pissed off, haha. Ingen utav mina teckningar är perfekta, jag märker alltid att jag råkar rita lite för små ögon, lite för kantig käke, lite för breda läppar eller något annan miss, men oftast är det försent att ändra det då. Därför är jag sällan helt nöjd med mina teckningar, men jag hoppas att jag en dag får till exakt det resultat jag strävar efter.
Men även om jag tycker att jag får till själva placeringen av alla delar i ansiktet så är det, enligt mig, skuggningen som gör nästan allt. En skugga längs käken kan tex avgöra hur hela ansiktsformen ser ut. 
Det där med att rita ut linjer verkar inte vara en sån dum idé, det ska jag nog prova någon gång :)

Lycka till med ditt ritande! Jag hoppas att mitt svar var någorlunda begripligt haha.
+ tack så jättemycket för dina fina ord, åh vad glad jag blir! kram :)
Kommentarer
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin