Answers part I

posted in: questions and answers .2012-09-10 / 18:02:00 . 3 comments
berätta något som vi inte vet om dig?
Jag nopprar aldrig mina ögonbryn! Jag har dessutom inte varit hos frisören sen januari 2011 haha.

Spelar du något instrument?
Piano. Jag är helt självlärd och spelar ur minnet eller på gehör. Men jag skulle hemskt gärna vilja lära mig att spela ukulele också, kanske köper jag mig en billig en.



Vad har du för favoritkonstnärer/fotografer/designers? Du känner säkert till en massa som jag inte har någon koll på alls - och eftersom det du gör inspirerar mig borde de som inspirerar dig inspirera mig..? (har haft ritkramp i typ två år, får panik)
Hmm.. Jag har nog ingen favorit ur någon av de kategorierna. Jag är faktiskt inte så insatt i konst alls, vilket är lite tråkigt. Jag måste nog säga att jag har noll koll jag med. Den största inspirationen hämtar jag från film och musik, men också från foton. Tumblr måste nog vara den bästa sidan för att hitta vackra, inspirerande fotografier. Prova att leta lite där! Hoppas du kommer ur din ritkramp snart och hittar ny inspiration igen! kram!

var shoppar du helst?
Jag shoppar allra helst på second hand! Min favoritbutik här i Västerås är en second hand-butik som heter brödet och fiskarna. Jag tror nästan att sjuttio procent av min garderob kommer därifrån haha. Andra butiker jag tycker mycket om är monki och indiska.

kan du lägga upp 5 hysteriskt bra låtar?
Klart jag kan det!! Håll i hatten, här kommer dem:  
 
Säg ett ord som sammanfattar ditt liv
Mitt liv just nu -mörker. Om något år eller så hoppas jag att jag kan beskriva mitt liv med ordet frihet.

Hur skulle du känna om någon tatuerade in någon av dina målningar?
Det skulle kännas riktigt häftigt!

Mina ögon rinner alltid jättemycket, så fem min efter att jag sminkat mig sitter ögonskuggan nere på kinden! Finns det något knep som får den att sitta bättre? Och bli lite vattenfast!
Jag använder aldrig ögonskugga själv, så tyvärr har jag ingen aning! Tror det finns någon primer eller så som du kan använda innan du lägger på skuggan. Hör i någon som jobbar i en sminkbutik!

vilka platser drömmer du om att upptäcka? tänkte på det du sa om att du ville resa runt i världen efter att ha jobbat ihop en del pengar. blir det en backpackingresa? reser du ensam?
Åh jag vill se så mycket som möjligt. Jag vill se Asien, Sydamerika, Usa, Australien.. listan kan göras lång. Men självklart kommer jag få lov att begränsa mig. Något som jag alltid drömt om att få se är Grand Canyon. Jag vill hemskt gärna besöka Indien också. Jag skulle även lätt kunna ge mig iväg och vandra långa vandringsleder och liknande, det vore så häftigt.
Just nu så lutar det åt en backpackingresa, men jag skulle jättegärna vilja jobba någonstans som volontär också. Vi får se vad det blir när jag sparat ihop alla pengar jag behöver. Som det ser ut nu så åker jag ensam. Men jag har tänkt att jag ska söka reskamrater på backpackingforum eller något sånt när det börjar närma sig.



När du målar med akvarell, använder du någon slags penna eller är det akvarellfärgen du får dit "highlights" med?
Antingen så låter jag det vita pappret vara ifred där det ska vara allra ljusast på målningen, eller så använder jag vit akvarellfärg. Till detaljer som ljusa hårstrån och grejer använder jag vit färg. :)

Vad är det finaste någon har sagt till dej/ det finaste du har sagt till någon ?
Jag har ingen aning om jag ska vara ärlig. Men min mamma brukar ofta säga att jag är en jordnära människa, vilket jag uppskattar väldigt mycket. När jag pratar om min bästa vän brukar jag säga att hon är en oerhört vacker människa, både på insidan och utsidan.

Hur brukar du göra för att få inspiration? Ibland drabbas jag av extrem målarlust, men jag har ingen aning om vad man ska hitta på!! Har du några bra tips? Du är grym:)
Jag brukar lyssna på musik som berör mig, leta efter inspirationsbilder eller helt enkelt leta inombords efter en känsla som jag kan försöka förmedla genom konsten. Haha det sista lät jättedjuuupt, men det är sanningen! Jag känner ofta att det kliar jättemycket i fingrarna men på något sätt kan jag inte få ner någonting på pappret! Det är riktigt jobbigt men om jag bara tar det lugnt, plockar fram mina ritsaker, gör det mysigt runtomkring mig och sätter mig ned på golvet så går det till slut. När jag ritar porträtt sitter jag alltid vid ett bord eller liknande, men när jag målar ur fantasin så sitter jag alltid på golvet haha. Tack snälla för dina fina ord! 



Hej! Jag har tecknat hela mitt liv och därmed blivit ganska bra på det, men jag har tröttnat på att bara använda pennor och papper... hur ska jag gå till väga om jag vill börja måla? Har du några tips? Älskar förövrigt din blogg. Den är jättefin.
Tack så jättemycket söta du! 
Mitt bästa tips är att helt enkelt gå och köpa lite färg och penslar och pröva dig fram! Färg och penslar är ofta jättedyrt, men man behöver absolut inte köpa de allra dyraste märkena. Mina akvarellfärger köper jag på panduro för 79 kronor! Med tiden lär man sig hur man ska handskas med färgen. Jag tror inte det finns något rätt eller fel, det gäller att hitta sitt eget sätt att måla på! :)

 

 
Kommentarer
Postat av: Tove

Vad heter den fjärde låten? :) och har du någon spotifylista som du kan dela med dig av? Du har en så härlig musiksmak ;).

Svar: New world - Devotchka :)Jovisst kan jag det, dock så använder jag mig knappt av mina listor längre.. utan jag söker på artisten jag vill lyssna på istället.. så mina listor uppdateras inte så ofta haha
linda

2012-09-10 @ 20:51:31
Postat av: hanna

åh, du är så klok och fin och fantastisk. jag får jämt känlsan av att du är en sån trevlig människa, unik. det känns som du går din egen väg, även om man har motgångar.
du är guldvärld, ta åt dig det!

2012-09-10 @ 21:29:59
Postat av: Linda

Du borde kolla upp couchsurfing!

Svar: tack så jättemycket för tipset!
linda

2012-09-10 @ 22:05:47
URL: http://hertigen.blogg.se
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin