answers part II

posted in: questions and answers .2012-09-21 / 09:16:00 . 2 comments
Hej! Vilken storlek på papper brukar du ha till blyertsporträtten, och vad använder du för material? Märke och storlek/hårdhet på pennor, sudd m.m. Och hur får du så skarpa vita linjer av att sudda (t.ex. hårstrån och andra ljusa punkter)? När jag försöker blir det aldrig helt vitt, utan bara en ljusgrå yta.. 
Och din blogg är helt underbar, så himla mycket fint att titta på och läsa om. :)
Tack för dina fina ord! Vad roligt att du gillar min blogg!
De senaste porträtten jag ritat har varit på A3 papper. Jag tycker att det är roligare att rita på just A3 då man kan rita större och på så sätt få med mycket mer detaljer. Här är ett inlägg där jag visar vad för slags material jag använder. 
När det kommer till att sudda detaljer så suddar jag bara på partier där jag skuggat. På jättemörka partier där jag tryckt hårt med pennan går det inte så bra att sudda detaljer så där lämnar jag bara områden vita om de ska vara det. Om det till exempel rör sig om ett vitt tunt hårstrå på en mörk yta så ritar jag helt enkelt runt strået och lämnar en vit tunn linje (hårstrået) vitt. Hoppas du förstår vad jag menar. Kram!

om du får en vecka att spendera någonstans med någon, men inte i sverige, vart skulle du ta vägen då?
En tropisk öde ö!


Har du lätt att öppna dig och vara dig själv med människor du inte känner så bra?
Jag har lätt att vara mig själv med främmande personer! Men känner jag inte en endaste kotte så är jag nog blyg i början.

skulle inte du kunna göra ett självporträtt?
Nej. Jag är fortfarande inte bekväm med hur jag ser ut och skulle därför aldrig kunna sitta i fyrtio timmar och rita ett porträtt av mig själv. Något jag har funderat på är dock att kanske göra en tolkning av ett självporträtt med min fantasi i akvarell. Vi får se.

Har du någon favoritregissör?
Jag skulle ljuga om jag svarade Tim Burton. Han har en del guldkorn i bagaget och jag absolut avgudar vissa filmer av honom (vincent, ed wood, edward scissorhands, sweeney todd, the nightmare before christmas, big fish osv..) och hans konst och filmer inspirerar mig mycket. Andra regissörer jag tycker väldigt väldigt mycket om är: Quentin Tarantino, Terrence Malick, Stanley Kubrick, Ang Lee och Christopher Nolan. Tarantino, Malick och Kubrick är nog top tre.


vilken är den bästa svenska filmen enligt dig?
Det jag hittills sett av Ingmar Bergman. Jag tycker också att Ondskan och Låt den rätte komma in är två väldigt bra svenska filmer.

hur kommer du klä dig i höst?
Jag kommer klä mig i hatt, långkjol, stora stickade tröjor samt vira en stor halsduk runt mig.

jag läste om dina planer om att studera utomlands, har du funderat på vart du ska? :)lycka till!
Eftersom det blir om ett par år så har jag inte funderat så mycket. Men Polen och Danmark är två alternativ om jag inte kommer in i Sverige det vill säga. Tack!

skulle du vilja flytta från sverige?? isåfall vart?
JAA! Drömmen är väl Island, Irland, Skottland eller någon mysig liten hamnstad i Italien eller Frankrike. 

hur sminkar du dig till vardags?
Lite concealer och lite puder. Ibland har jag lite mascara också. Sen så fyller jag i ögonbrynen lite.
Det ska vara LITE smink helt enkelt haha.

favorit färg?
Svart och turkos!

Några tips när man blandar färg till ansikten, så att man får det jämt? :)
Alltså, jag blandar inte alltid till realistiska ansiktsfärger om man säger så. Men ett tips för att få det jämnt och utan fläckar är att först vattna pappret, det vill säga måla ett lager med bara vatten först. Då blir det lättare att sprida ut färgen jämnt sedan :)

det här är nog en jätteknäpp fråga, men om du skulle få chansen skulle du då lukta på johnny depp's lår?
Klart jag skulle!!!!

Vad hatar du mest med dig själv?
Jag hatar i princip allt med mig själv. Sedan hatar jag också att jag hatar mig själv. Det är som en ond cirkel.

Vad älskar du mest med dig själv?
Mina värderingar, drömmar och sätt att se på världen.


Skulle du någon gång kunna tänka dig att sälja någon utav dina målningar?
Ja, jag har faktiskt funderat på att kanske sälja några utav mina orginalmålningar. Jag tror de skulle göra mer nytta på någons vägg än i min teckningspärm.

Hur lång är du & vilken skostorlek har du?:)
Jag är 175 cm lång och i mina skor hittar du siffran 39!

Kommer det några tutorials?
Jag lade upp en tutorial förre veckan! Jag kommer även börja rita på ett nytt blyertsporträtt vilken dag som helst nu så då kommer det dyka upp små steg-för-steg tutorials för hur jag går till väga när jag ritar ett porträtt.

Du brujar ju ha koll på de flesta och bästa filmerna, så jag undrar om inte du kunde tipsa om 5 filmer man bör se på bio i höst/vinter? :)
Har du inte sett The dark knight rises, gör det NU! Förra veckan var jag på bio och såg Lawless, den kan du spana in också! Om vi blickar lite längre frammåt sen så ser jag fram emot The Hobbit - an unexpected journey, Anna Karenina, Tom Hoopers tolkning av musikalen Les misérables, Tarantinos nya - Django unchained samt alla kommande projekt av Terrence Malick. Sen har vi ju också The master, The great gatsby, The perks of being a wallflower och massa mer! Har inte alla i huvudet just nu. Haha det blev lite fler än 5 filmer....
 
Kommentarer
Postat av: Leo

Vet du vad du vill plugga Linda? Om du flyttar ned till Köpenhamn, se till att stanna inom Lund så bjuder jag på fika och rundvandring :)

Svar: jag vill bli läkare! haha tacktack!
linda

2012-09-21 @ 22:34:42
Postat av: M

Alla regissörer du svarade är fantastiskt bra! Är sjukt spänd på Tarantinos nya!

2012-09-30 @ 19:26:22
URL: http://provocerandekollektivliv.blogg.se
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin