Answers part I

posted in: questions and answers .2013-02-23 / 14:11:44 . 1 comments
vad är lycka för dig? 
Lycka för mig är att få vara med om fantastiska upplevelser och att i den stunden få dela dem med människor jag älskar.

hur ser en perfekt dag ut? 
Med en skål full med gröt och en tekopp sitter jag invirad i en mysig filt med en bok eller en bra film framför mig. När frukosten är uppäten spenderar jag resten av morgonen i sängen med skissblock, pennor, penslar och färger. Efter jag ätit lunch (och druckit mer te) går jag en lång promenad i skogen. När solen gått ner och mörkret tagit över möter jag upp mina fina vänner. Tillsammans lyssnar vi på fin musik, för intressanta diskussioner, skrattar en del och kanske ser en film, spelar ett spel eller går ut och dansar galet hela natten lång. 

Hur gör man för att inte tappa kontakten med nära vänner när man slutar gymnasiet, man flyttar, börjar umgås med andra och förändras? När det känns som att man förlorar alla man inte vill förlora men inte kan göra någonting åt det för att det inte hjälper att envist försöka för att det bara blir jobbigt?
Åh sånt här är så himla svårt. Jag tror att om man bara vill så går det att ha kvar alla gamla vänner man absolut inte vill förlora. Jag har många vänner som har börjat/ska börja studera och vänner som ska flytta/har flyttat från min hemstad, vilket såklart känns i hjärtat. Men samtidigt har ju även jag stora planer framför mig. Man skiljs åt, det går inte att göra så mycket åt det. Men jag tror att de vänner man står närmast aldrig riktigt försvinner. Jag har genom åren glidit ifrån många vänner, vänner jag trodde jag skulle ha kontakt med livet ut. Men jag har även hållt ihop med många vänner, även fast vi gått olika vägar, och jag tror att de är just de vännerna som aldrig riktigt kommer försvinna.
-Min fina vän Hanin och Jag i somras. En vän jag aldrig någonsin kommer släppa taget om.

hur vill du att ditt liv skall se ut om 10 år?
Om tio år vill jag jobba som läkare utan gränser på en plats där nöden är stor. Jag vill hjälpa och ge så mycket jag kan och känna att jag som en enda person faktiskt kan göra stor skillnad. Jag vet inte om jag kommer ha en fast punkt i mitt liv i form av boende eller familj, jag vägrar planera så långt.
 
vilken hårfärg använde du när du färgade håret? :)
Jag köpte ett slingkit från schwarzkopf som bara blekte håret 2-3 nyanser. Jag slingade dock håret en andra gång då jag ville ha det lite ljusare. Använde ett likadant slingkit vid andra färgningen.

hur lång är du & vad väger du?
Jag är 175 cm lång!
På grund av att jag länge har haft ett dåligt (och ibland skadligt) förhållande till min kropp så har jag sedan ett par månader tillbaka slutat väga mig. Jag vill inte att några siffor ska styra min yttre syn på mig själv. Jag mår så himla mycket bättre av att inte väga mig ska ni veta, trodde aldrig att det skulle ge så mycket. Släng vågen tjejer och fokusera på att äta och må bra, innifrån och ut. Allt känns så himla mycket enklare då.

saknar du gymnasiet?
Jag saknar många fina klasskamrater som jag tyvärr inte har sett på väldigt länge nu. Men jag saknar inte lektionerna, proven och läxorna haha! Det är så befriande att vara fri från allt sådant nu.

säljer du dina teckningar, och om ja, hur gör du då? kan du inte berätta om hela processen från beställning till att bilden skickas till en kund? :)
Just nu försöker jag sålla ut vilka orginalteckningar jag tänker släppa iväg och jag funderar även på om jag ska skicka efter prints på några verk och sälja (om nu någon skulle vara intresserad av det)..
Jag tar också emot beställningar, i mån av tid. Vid en  beställning så får "kunden" först betala ett förskott till mig, därefter börjar jag rita på beställningen. När teckningen är klar skickar jag en inscannad version till "kunden" som får godkänna den. Sedan sker resten av betalningen och efter det skickar jag iväg teckningen på posten, ihoprullad i ett "rörliknande" paket. 
-en teckning jag håller på med just nu, dock inte en beställning.

:) Hej. Du skriver ofta i förbigående att du ska jobba eller träna. 
Vad jobbar du med? Vad tränar du för något?
Hejhej! Just nu jobbar jag i en liten fiskbutik här i Västerås. Jag kokar fisksoppa, filéar fisk och klyver krabbor haha. Men jag har planer på att inom en snar framtid flytta till Norge för att jobba och spara ihop lite pengar, ska försöka komma iväg innan sommaren i alla fall!
Nu har jag inte tränat på kanske två veckor då jag varit/fortfarande är dålig i halsen. Men annars så tränar jag styrka och kondition då jag har gymkort på actic. Jag går också på en del zumba och afrodans-pass när jag känner för det! I höstas konditionssimmade jag även en del vilket jag saknar lite. Utöver det så blir det mellan 3 och 5 timmars powerwalk i veckan.
Jag utövar den träningsform jag känner för och när jag känner för det och enbart för att jag ska må bra. Jag försöker att inte ha någon press eller liknande på mig, det bara förstör.

Du verkar ha så många drömmar och planer...varför ger du dig inte bara iväg? Det är enkelt! Du skriver att du jobbar, så antagligen har du pengar, eller kan spara ihop pengar. Jag känner igen mycket av dig i en bekant, som så gärna ville sväva iväg, resa och bara vara kreativ hela dagarna, men som var så rädd och tvingade in sig i de där "måsten" som skapas av samhället. Tex: Du måste ha en utbildning, du måste jobba och spara till framtida lägenhet etc etc. NEJ det måste man inte. Vet att du gick natur och tycker många natur människor är fast i den synen. GE DIG UT! SPRID DIN FANTASTISKA KONST! UPPLEV! LEV! Det finns inga måsten.
Fina fina du<3 Jag ska ge mig iväg, min dröm om att påbörja min långa resa upptar mina tankar hela tiden, varje dag. När jag gick på gymnasiet så var tanken att jag skulle börja plugga vidare nästan direkt efter studenten. Men idag, när jag kommit underfund med vad jag vill göra och få ut av livet de närmsta åren så vet jag att jag inte kommer ta upp studierna än på ett tag. Jag tänker inte börja plugga eller permanent bosätta mig, för jag vill inte, jag vägrar göra det.

Min största rädsla är att jag ska fastna i samhällets rutiner och "måsten" där utbildning, jobb, pengar och konsumtion ses som det enda viktiga i livet. Precis som du säger så finns det inga måsten och jag tänker kämpa emot dessa rutiner med allt jag har. Min tid på jorden är bara min och jag själv väljer hur jag vill spendera den, ingen annan.

Men... för att jag ska kunna uppfylla min dröm om att en dag ge mig ut i världen och styra mina steg vart jag än vill utan att behöva stanna upp någonstans så behöver jag säkerhet, säkerhet som tyvärr består av pengar. Faktum är att jag behöver en rejäl budget, för nästan allt i världen styrs sorligt nog av pengar. Det jag gör just nu är att jag sparar varje liten krona jag får över till min resa. Men med det jobb jag har idag är det omöjligt för mig att spara de pengar jag behöver för att jag ska kunna ge mig iväg i slutet på detta år/i början av nästa år (vilket är min tanke). Det är också därför jag planerar att flytta och jobba i Norge en tid. . Även om det kommer vara en period av rutiner, jobb och pengar så är det nödvändigt.

Men en sak är säker, varje liten krona som blir över kommer sparas, sparas för att jag en dag ska kunna uppfylla min dröm. När jag väl har påbörjat min resa så kan jag heller inte säga om jag någonsin kommer komma hem igen, vem säger att jag någonsin behöver det?

Jag vägrar planera framtiden bara för att samhället säger att man "måste" när man egentligen inte behöver det! Visst, jag har min dröm om att en dag börja utbilda mig till läkare men det är inte för att jag en dag ska bosätta mig i en villa, jobba på ett sjukhus i närheten och för att sedan, resten av livet, fastna i en ond cirkel av jobb-pengar-vardag. Jag vill bli läkare en dag för att jag återigen vill ge mig ut i världen, hjälpa andra och göra skillnad. När jag/om jag väljer att börja studera kommer jag bli fast ett tag, men sedan är det återigen faktiskt ingenting som kan hålla mig kvar. Åh vad allt blev flummigt nu för egentligen vill jag inte ens "planera"eller tänka så långt fram nu, för jag kan egentligen aldrig veta om min läkardröm finns kvar om ett par år!

Jag vet att jag mitt tänk just nu består av "jag vill vara fri och göra precis vad jag vill" men det kommer kanske inte alltid vara så. När och om jag en dag känner att jag vill slå mig till ro för gott, skapa en vardag och kanske bilda familj så tänker jag göra det då. Tills dess vill jag vara fri.

Förlåt för världens längsta och flummiga svar. Det är så himla svårt för mig att förklara exakt hur jag tycker och tänker, men jag hoppas ni förstår min grundtanke. Min tid på jorden är bara min och jag själv bestämmer hur jag vill spendera den. Jag tänker aldrig göra mina drömmar eller värderingar mindre, inte för någon.

Kommentarer
Postat av: Veronica

så fint skrivet!
älskade känslan när man inser vad man vill....:)
saknar diiiiig<3

Svar: det känns fantastiskt att veta att jag vill det så mycket vilket betyder att det kommer bli av :) <3 fina du, saknar dig med<3
linda

2013-02-23 @ 23:46:58
URL: http://veronicajohanssson.blogg.se
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin