PORTRÄTT STEG FÖR STEG - DEL II (NÄSAN)

posted in: Tutorials .2013-02-24 / 19:49:39 . 12 comments
Här kommer andra delen i min så kallade "tutorial/stegförsteg"-serie där jag visar hur jag går till väga när jag bygger upp ett porträtt!

I den här "steg-för-steg"-serien så beskriver jag som sagt hur jag gör när jag ritar, vilka detaljer jag tänker på, hur jag skuggar och hur jag ritar proportionerna i ansiktet. I denna del ritar jag näsan!
Dock ritar jag som sagt av en bild då jag ritar ett porträtt som föreställer Rooney Mara, (I det här inlägget fick ni gissa vem det var jag ritade av, några av er lyckades gissa rätt!!) så jag ritar ju av ett specifikt utseende.
Som jag nämde i första delen av denna tutorial-serie så går processen i princip likadant till varenda gång jag ritar ett porträtt, oavsett vem det föreställer.
Så skulle jag rita en näsa på fri hand så skulle jag bygga upp den på samma sätt och ta med liknande detaljer som jag visar i denna del, fast näsan skulle se annorlunda ut i form och liknande.

När jag ritar näsor så upprepar jag samma procedur om och om igen: jag ritar en skugga, smetar ut den med en stompfer och ritar sedan ett nytt lager med "en skugga" som jag sedan smetar ut igen.
Jag tror och tycker att det mest handlar om skuggor när det gäller att rita näsor och inte så mycket om detaljer..Målet när man ritar en näsa är ju att man vill att den ska se tredimensionell ut, jag menar att det ska se ut som om den liksom "sticker ut" från pappret. 

Nu kör vi igång med tutorialen! Jag har försökt att förklara alla steg så bra jag kan och jag hoppas att några av er får lite tips och inspiration från detta inlägg! Har ni frågor är det bara att lämna en kommentar så ska jag försöka svara så gott jag kan på dem!

Varning för långt inlägg!


Det första jag gör när jag ska rita näsan i ett ansikte är att jag helt enkelt placerar ut den. Jag utgår från bilden jag ritar av när jag placerar ut näsan och ritar dess form. Nu är denna näsa inte 100% vinklad rakt fram utan den är , som ni ser, svagt vriden åt ena sidan.
När ett ansikte är lite vridet så träffar ljuset ansiktets alla delar olika, vilket oftast resulterar i att skuggorna blir mörkare på den sidan av ansiktet som är "bortvriden från ljuskällan" om ni förstår vad jag menar. I detta fall betyder det att skuggorna på vänster sida om denna näsa kommer bli en aning mörkare.
Här är samma bild fast med lite utritade linjer! Dessa linjer visar de avstånd och proportioner och tänker på då jag placerar ut näsan. Dock varierar ju dessa avstånd och proportioner givetvis från person till person.

De svarta strecken visar näsans längd och näsans bredd. Längden bedömer jag i detta fall genom att titta på avståndet mellan ögonbrynets undersida och nästippens slut. Bredden bedömer jag genom att titta på avståndet mellan de två näsvingarna. Nu till alla blåa streck jag har markerat ut:

1: Denna linje visar var någonstans på teckningen den vänstra näsborren hamnar om man skulle dra en linje från den rakt upp. Hehe hoppas ni förstår hur jag tänker!
2: Denna blåa linje visar att mitten av den högra näsborren hamnar precis rakt under ögonbrynets nedre hörn/slut.
3: Denna linje visar hur början på ögat hamnar precis mellan näsborren och näsvingen.
4: Slutet på näsvingen hamnar i detta fall rakt under det ställe där ögonvitan i ögat börjar.
5: Denna linje visar avståndet från näsvingen till ögats bortre hörn eller vad man nu ska kalla det.

Det jag försökte visa med dessa linjer är att jag tittar på hur olika saker i ansiktet förhåller sig till varandra när jag ritar och placerar ut olika delar i ansiktet. Självklart så är dessa förhållanden olika i alla ansikten men principen är densamma! Tänk er tillexempel ögats början, jag tänker mig en osynlig vertikal linje och tittar då vart någonstans på näsan denna linje skulle hamna ( linje nr 3 ).. Åh det är så svårt att förklara men jag hoppas att ni förstår hur jag menar!
1.
-När näsan är utplacerad så fyller jag först i näsborrarna ordentligt. I detta fall är det även en svart markant skugga på den vänstra sidan vilken jag även har fyllt i. Använder en mjuk penna till detta, 5B-8B.
- Ser ni de blåa ringarna jag markerat ut? Jag ville bara visa att jag där har ritat två små väldigt svaga ringar i blyerts (vilka knappt gick att se så därför markerade jag ut dem). Jag har nämligen markerat ut de områden på nästippen som är allra ljusast. Dessa områden kommer jag undvika hela tiden så att det förblir lika vita som pappret.
- Med en 2B penna har jag svagt ritat två skuggor som markerar näsbenet. Den högra skuggan börjar vid ögonbrynet och går ned mot tippen. Den vänstra skuggan likaså men jag har, som ni ser, inte ritat det vänstra ögat än. Jag skuggar alltid med pennor som har hårdheten mellan 2B-4B och bygger gradvis upp dem så de blir mörkare. Jag trycker aldrig hårt så det blir mörkt på en gång!
2-3. Med hjälp av en stompfer smetar jag ut skuggorna jag ritat längs näsryggen. Med stompfern skuggar jag även en skugga längs näsborrarna och näsvingarna.
4. Alla skuggorna är här bearbetade med stompfern.
5. Med en penna (2B-3B) ritar jag ljusa skuggor under nästippen. Rooneys näsa har som en liten skugga som går upp lite mitt på tippen då den ritar jag också ut.
6.Mellan det mörka svarta partiet och ena sidan av skuggan lämnar jag ett ljust område (se pilen). Nu gjorde jag så för att orginalbilden hade en liknande skugga men har även sett att det är så ibland även på andra näsor. 
7. När jag försiktigt ritat ut alla skuggor så smetar jag ut dem med stompfern.
8. Markerar svagt ut de områden på näsryggen som är allra ljusast och ska få förbli helt vita. Precis som jag gjorde på nästippen på bild nr 1.
9. Jag skuggar hela näsan svagt med en stompfer. Pilarna visar de områden på näsryggen och nästippen jag har lämnat helt vita.
På bilden ovan ville jag bara visa skillnaden mellan två skuggor. Den vänstra skuggan har jag skapat genom att trycka rätt hårt med pennan direkt och sedan smetat ut den med en stompfer. Skuggan blir då rätt hård med synliga "kanter". Så skuggar jag aldrig. Den högra skuggan har jag däremot byggt upp genom att rita lite löst och smetat ut det för att sedan upprepa samma procedur. Jag skuggar då "lager på lager" och får en mjuk skugga med mjuka kanter. Jag vet inte om detta gäller på alla papper dock men jag upplever att jag får finast skuggor på det papper jag använder när jag skuggar som skuggan till höger visar.
10. Med pennan ritar jag ut en svag skugga uppe vid ögonbrynet.
11. Mellan näsryggen och nästippen ritar jag även ut en skugga. Jag ritar även ett till lager med skuggor över hela näsan.
12. Här har jag smetat ut alla skuggor med stompfern igen och nu fått skuggor som är mörkare (jämför med bild nr 9). Ju mer jag arbetar med stomfern och ritar skuggor lager på lager desto mörkare skuggor får jag.
13-14-15. Genom att rita ut skuggor, smeta ut dem med stompfern och sedan upprepa proceduren bygger jag gradvis upp mörkare skuggor under och runt nästippen. Det vita området som ligger vid vänster näsborre får sig en omgång med stompfern så det inte är helt kritvitt. De ljusaste partierna på nästippen låter jag dock fortfarande bli.
16-17. Jag ritar och skuggar hela näsan med stompfern (utom de områden som ska vara helt vita) och fortsätter att bygga på skuggorna så de blir allt mörkare.
18. Nu har alla skuggor nått en nyans jag är nöjd med. Det jag gör då är att jag med en mörkare penna (3B-5B) ritar ut "småskuggor" som ger lite extra djup och detaljer på näsan. Nu ritar jag som sagt av en bild men områden som ofta kan vara lite mörkare är områden under ögonbryn, på sidan av näsan, under nästippen samt i hörnet där näsvinge och näsrygg möts (se pilar).
19. Alla skuggor smetar jag sedan ut med stompfern (som alltid).
20. Huden är ju knappast fläckfri så med hjälp av en stompfer ritar jag dit små fläckar/fräknar. Nu är ju inte Rooney Mara fräknig men jag passade på att rita det så ni får se hur jag gör fräknar. Jag ritar alltså inte med en penna utan jag använder stompfern och gör olika stora fläckar med den.
21-22. Jag tappade bort min stora klump med knådgummi så jag fick använda denna lilla plutt idag när jag ritade. Det jag gör med knådgummit är att jag "duttar" det över fläckarna jag ritat så att de försvinner lite. Därefter highlightar jag de partier som ska vara vita med hjälp av det. Jag är inte rädd för att skuggorna kommer se lite fläckiga ut för jag tycker att det ser lite verklighetstroget ut när allt inte är perfekt.
23-24. Här "binder jag ihop" ögat och näsan lite mer med skuggor och lite detaljer. Jag ritar först med penna och skuggar sedan ut det med stompfern.
25. Jag ritar ut ännu fler detaljer i from av små fläckar och skuggor för att få mer djup i teckningen. Dessa ritar jag ut med en penna (3B-5B).
26. Med stompfern mjukar jag upp alla detaljer. Med ett knådgummi duttar jag sedan lite överallt så jag highlightar de ställen som ska vara ljusa och gör även små ljusa detaljer i form av fläckar och liknande. Detta är för att huden ska få lite struktur och mer liv. 
Sådär! Då var näsan klar. 

Som jag nämde tidigare så bygger jag upp näsan genom att upprepa en process som består av att rita en ljus skugga och sedan smeta ut den med stompfern. Jag bygger gradvis upp skuggorna till en nyans jag är nöjd med och avslutar med att highlighta delar med knådgummi och rita detaljer i form av små mörka skuggor och ljusa och mörka fläckar.
Ett tips när det gäller att rita hud (oavsett om det är på en näsa, en kind eller liknande) är att inte vara rädd för att det blir en aning fläckigt. På bilden ovan sen ni ojämnheter i skuggorna på näsan och bland annat i skuggan mellan ögat och ögonbrynet. De olika nyanserna av skuggor, fläckarna och de små detaljerna är det som, enligt mig, ger teckningen liv.

-.-.-.-

I nästa del är det dags att rita munnen! Dock lägger jag inte alls ned lika mycket tid på munnen som jag gör med ögat och näsan så det lär bli en kortare tutorial. Därefter ska jag visa hur jag skissar upp övriga ansiktsformen, skuggar huden och lite sånt. 

Jag har verkligen lagt ned tid på detta inlägg och försökt förklara hela min ritprocess så grundligt som möjligt! Förhoppnigsvis uppskattar några av er mina tutorials i den här "steg-för-steg"-serien då jag visar hur jag bygger upp ett porträtt. Kram på er!
 
Kommentarer
Postat av: GeMina Arts

Awsome tutorial!!!

Svar: kul att du gillade den! :)
linda

2013-02-24 @ 21:14:34
URL: http://geminaarts.blogg.se
Postat av: Emma

du är så sjukt duktigt, och du förklarar jätte bra!!

Svar: tack snälla du! :)
linda

2013-02-25 @ 10:08:53
Postat av: Jessica

Jag ritar ganska mycket själv och uppskattar verkligen dina tips, genom att studera dina teckningar och tutorials upplever jag verkligen att jag själv får bättre teknik! Så - stort tack!! Du är så duktig :)

Svar: vad roligt att höra! Massor med kramar :)
linda

2013-02-25 @ 11:52:02
Postat av: Hannah

Jag uppskattar verkligen det här inlägget! Jag lär mig ibland bara av att studera dina bilder, men det här var ju ännu bättre!

2013-02-25 @ 14:08:41
Postat av: Julia

Tack så jätte mkt för att du berättar allt detta! Jag håller med dom andra som kommenterat! Du är så duktig! Jag längtar efter att se hur du ritar munnar!
// Julia

2013-02-25 @ 16:41:29
Postat av: Anonym

jag älskar dina tutorials!! det är superintressant att få lära sig mer hur du arbetar med det som oftast brukar bli rena mästerverken :-)

2013-02-25 @ 17:38:43
Postat av: mia

väldigt bra! gillar dessa inslag i din blog

2013-02-25 @ 20:17:57
Postat av: Emelie

Ville bara säga att dessa inlägg är så läsvärda och den tid du lagt ner på att skriva dem är så uppskattad!

2013-02-26 @ 23:21:37
Postat av: Julia

Åh, du är så begåvad!
Jag tycker dina tips hjälper väldigt mycket och är jätte bra!
Ritar du denna teckningen på ett A3 papper? Jag har sjukt svårt för att rita stort vilket gör det svårt eftersom det är svårt att få med smådetaljer/hålla ljusa skuggor ljusa osv..några tips? :)

Svar: Tusen tack, vad roligt att höra! denna teckning är på ett a4!! :)bästa tipset för att inte förstöra skuggor, både ljusa och mörka, är att lägga ett "skyddspapper" över de delar du redan ritat så att du inte råkar smeta ut/förstöra dem. Kram! :)
linda

2013-02-27 @ 14:16:10
URL: http://madness.blogg.se
Postat av: Savannah

DU ÄR FANTASTISKT DUKTIG!

2013-03-26 @ 20:33:29
Postat av: Savannah

DU ÄR FANTASTISKT DUKTIG!

Svar: tusen tack!!!!!! <3
linda

2013-03-26 @ 20:33:55
URL: http://blacktoast.blogg.se/
Postat av: Inponerand flicka

Hej var köper du dina stompfer?

Svar: zinkvit.se, panduro eller akademibokhandeln :) kram!
linda

2013-06-24 @ 12:41:28
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin