lillebror, work in progress

posted in: Work in progress .2013-07-28 / 01:21:24 . 4 comments
Jag började rita på detta porträtt för en månad sedan. Under de senaste veckorna har jag varken haft tid eller lust till att fortsätta på denna teckning, men nu så ska jag ta och rita klart den! I slutet av augusti åker jag hem till Sverige för en veckas semester och då ska det färdiga porträttet få följa med mig hem!

Munnen tog evigheter med alla rynkor, veck, tänder och ärr (min lillebror har slagit hål i läppen två gånger och han har även ett långt ärr bredvid näsan, min lilla plutt). Men nu är munnen klar och jag ska fortsätta med skuggningen, ögonbrynen, håret, öronen, bakgrunden.... jag är långt ifrån klar med andra ord. 

days

posted in: everything .2013-07-28 / 01:03:30 . 2 comments
Det är inte ofta jag skriver om mitt liv. Jag menar...min konst och mina intressen är ju förstås en stor del av mitt liv, men jag skriver sällan om min vardag. Här kommer därför ett par bilder som dokumenterar de senaste dagarna:

<>Kvällen/natten till tisdagen spenderade jag på ett tak med rödvin och två nyfunna, otroligt fina vänner.
<>Min lillebror Johan, min bästa vän Hanin och hennes fina syster Saba kom och hälsade på mig i ett par dagar. Vi åt glass, turistade lite, kollade på film och såg muse live!!!!!! Dagarna med dem var så underbara att jag grät hela förmiddagen när det var dags för dem att fara tillbaka till Sverige igen.



frågestund

posted in: questions and answers .2013-07-23 / 15:07:22 . 25 comments
Jag fick en förfrågan om en frågestund för några dagar sedan och jag tycker att det passar alldeles utmärkt nu i min bloggtorka.
Fråga vad som helst så svarar jag i ett kommande inlägg!
 

Porträtt steg för steg - del IV (huden/ansiktsformen)

posted in: Tutorials .2013-07-16 / 15:00:48 . 10 comments
Här kommer den sista delen i min tutorialserie där jag visar hur jag bygger upp ett porträtt. Jag har hittills visat hur jag ritar ögat, näsan och munnen samt hur jag tänker när jag placerar ut delarna i ansiktet så att proportionerna blir rätt.

I den här "steg-för-steg"-serien så beskriver jag som sagt hur jag gör när jag ritar, vilka detaljer jag tänker på, hur jag skuggar och hur jag ritar proportionerna i ansiktet. I denna del kommer jag att visa hur jag ritar/skuggar huden, ansiktsformen samt vilka delar jag "highlightar" och vilka delar som får mer skugga.
Denna bildserie är tagen under tiden jag ritade på ett av mina blyertsporträtt, föreställande Rooney Mara.
Som jag nämde i första delen av denna tutorial-serie så går processen i princip likadant till varenda gång jag ritar ett porträtt, oavsett vem det föreställer. Så skulle jag rita hud på fri hand så skulle jag bygga upp den på samma sätt och ta med liknande detaljer som jag visar i denna del.


Detta är den sista tutorialen för detta porträtt, vilket betyder att jag egentligen inte visat precis hela min ritprocess. Hår, öron, bakgrund och liknande har jag uteslutit denna gång. Öronen glömde jag helt bort att fota och håret hade inte gjort sig bra som en tutorial, så det får jag visa en annan gång. Har ni andra önskemål på framtida tutorials får ni bara lämna en kommentar!


Alla bilder, förutom den inscannade teckningen i slutet, är tagna med kamera  mitt i natten, därav den kassa kvalitén och ljussättningen.
Varning för långt inlägg!

 
Såhär lämnade vi porträttet vid förra tutorialen. Det andra ögat ritade jag dit innan jag började med huden och ansiktsformen, eftersom jag redan gjort en ögontutorial så struntade jag i att dokumentera det.

1-4. Det första jag gör är att jag väldigt löst och försiktigt skissar upp ansikte, hals och öron. Jag drar tunna små streck så det är lätt att sudda bort senare om det skulle behövas. För även om man skissar upp ansiktsformen så kan det vara svårt att få den korrekt placerad från början. När man sedan börjar skugga och sådant i ansiktet är det lättare att "se" och om man då har skissat upp "formen" löst från början är det lätt att ändra på den. 
Formerna i ett ansikte handlar egentligen inte så mycket om vart "hakan slutar" eller hur "breda kinderna är", utan det hör till själva placeringen. Enligt mig handlar själva formen mer om att få till rätt skuggor och highlights, för det är just dem som formar kinderna, formar hakan och liksom ger djup i ansiktet. 

5. Okej, för att ni ska försöka hänga med i hur jag tänker när jag skissar upp och placerar ut allt så ska jag försöka göra det så enkelt som möjligt.

BLÅ. På denna bild har Rooney Mara pannlugg, vilket gjorde att pannan inte alls var särskilt svår att skissa upp.
För att få rätt längd på pannan tittar jag då på avståndet mellan ögonbrynen och luggen. b,c visar hur långt avståndet från "början på varje ögonbryn" till pannluggen är. d,e visar avståndet från toppen, respektive slutet på ögonbrynet till luggen. De horisontella blåa linjerna som ni finner hos punkterna a,e visar hur långt avståndet är horisontellt mellan ögonbrynen och "slutet på ansiktet" (hoppas ni förstår vad jag menar).

ROSA. De vertikala linjerna visar örats längd. De horisontella heldragna linjerna visar i vilken linje/vart någonstans örat "hamnar". Ta det vänstra örat. Den vertikala linjen längst upp visar att slutet på örat sitter i samma höjd som mitten av ögonbrynet (tänk er att den rosa linjen skulle dras tvärt över hela pappret, linjen skulle då skära i mitten av det vänstra ögonbrynet). Om vi skulle förlänga den rosa vertikala linjen längst ned så skulle den träffa näsan på det ställe strax innan själva tippen börjar bukta ut. De streckade rosa linjerna visar hur långt öronen "sticker ut" från ansiktet. 
 
GRÖN. Jag har ritat gröna streck på båda ansiktshalvorna, men vi tar och fokuserar på strecken till vänster. 
f, denna punkt visar avståndet från "kanten av ansiktet" till slutet på ögat.
g, linjen här visar avståndet från kindbenet (vilken är den del som i detta fall sticker ut mest i sidled) till näsryggen samt var någonstans på näsan kindbenet "hamnar" om man tittar på de förhållanderna. 
h, denna linje visar hur den del på kinden som buktar mest "innåt" ligger precis i samma höjd som nästippen. Den markerar även avståndet mellan kindens slut och nästippen.
i, Avståndet från käkbenet till mungipan.

På den högra sidan har jag gjort precis samma sak med de gröna linjerna.

GUL. Med de gula linjerna har jag märkt ut avstånden från munnen till hakan på tre punkter: från mitten på hakan till mitten på underläppen, samt båda sidorna av hakan till sidorna på underläppen.

- Samma bild utan alla färgade streck. Jag brukar vanligtsvis inte rita upp ansiktet såhär, utan jag brukar börja skugga huden direkt och liksom rita ut mot kanterna utan att rita några linjer alls. Men det är lättare att visa det på detta viset.

6. Det jag börjar med är att jag löst börjar "fylla i" ena ansiktshalvan med blyerts. Eftersom jag är högerhänt brukar jag ofta börja på vänstra halvan och flyttar mig åt höger, på så sätt smetar jag inte ut skuggorna med handen sedan när jag ritar. Jag använder mig utav en hård penna (2H-2B) och bygger sakta upp skuggor genom en "lager på lager"-process. Jag trycker alltså aldrig hårt så det blir mörka skuggor med en gång. 
Lägg märke till att strecken jag drar med blyertsen liksom följer ansiktets kurvor. Egentligen spelar det ju ingen roll eftersom de ändå smetas ut sedan men jag tycker om att göra så bara, tycker att det är lättare att "se" hur alla skuggor ligger då.

7. Efter det så smetar jag ut all blyerts med en stompfer så skuggorna blir mjuka. Mitten på kinden är det ställe där ljuset träffar och är alltså det "ljusaste stället" på ansiktshalvan. Där ritar jag inget med pennan och jag är väldigt sparsam med stompfern där för att jag vill ha det stället ljusare än de andra partierna. 

8-9. Eftersom huden inte är tillräckligt mörk så gör jag om samma process igen. Jag ritar lätt med pennan på de partier jag vill ha mörkare och därefefter smetar jag ut det med en stompfer.
 
 10-13. Samma process sker på andra ansiktshalvan samt hakpartiet. De ställen där ljuset träffar lämnas relativt orörda medans jag gradvis bygger upp mörkare skuggor på delar som till exempel "partiet under kindbenet" genom att rita och skugga "lager på lager". 

14. Här kan ni se "grundskuggan" i hela ansiktet. Jag har även med hjälp av stompfern lagt dit mindre mer detaljrika skuggor, exempelvis skuggan mellan näsa och läppar samt skuggorna längs tinningen (gröna pilar). Med de rosa linjerna vill jag visa hur skuggorna liksom "följer ansiktets former". Hoppas ni förstår vad jag menar. 
 
15. För att skapa mer kontraster hos de mörka skuggorna så fyller jag i dem med blyerts ytterligare och smetar sedan ut dem med en stompfer tills jag är nöjd med nyansen.

 - När jag använder stompfern så arbetar jag med den i cirklar. Detta är för att undvika "kanter" i skuggningarna som ibland uppstår när man drar stompfern fram och tillbaka. Något jag däremot inte är så noga med är att få alla skuggor helt jämna i nyansen. Ingens hy är perfekt och jag tycker det ser mer realistiskt ut när huden är lite småfläckig.

16. Såhär ser huden ut när skuggorna är klara. Nu fattas lite smådetaljer och highlights!

17. Med ett knådgummi (när jag ritade huden denna gång hade jag tappat bort mitt stora gummi och det enda knådgummit jag hade var denna lilla klutt haha) "duttar" jag på de ställen jag vill highlighta/göra ljusare. På så sätt får jag ljusare partier och eftersom jag "duttar" gummit mot pappret blir resultatet lite ojämnt och fläckigt. Jag tycker att huden blir mer detaljrik på detta vis, vilket jag är ute efter.
18. Andra ställen jag highlightar/ljusar upp på detta sätt kan exempelvis vara mitten på hakan och runtom läpparna (se gröna pilarna). Kindben, käkben, haka, mitten på pannan, näsrygg och nästippen brukar vara ställen där ljuset träffar mest och är alltså vanliga ställen jag brukar "higlighta".

19-21. Det absolut sista jag gör är att jag ritar dit små "fläckar/prickar" och rynkor lite runtom i ansiktet som jag sedan mjukar upp med en stompfer. På bild 20 och 21 ser ni även ett födelsemärke på kinden. Det sista jag gör är att jag helt enkelt tar med de minsta, men betydelsefulla detaljerna. Med knådgummit kan jag även "dutta" ljusa små detaljer eller dra ljusa "rynkor" i huden och liknande.

Även alla detaljer, alltifrån de ljusa fläckarna till de mörka smådetaljerna, byggs upp genom att jag gör om dem "lager på lager" i stora partier i ansiktet. Blir ett parti för ljust skuggar jag lite mer på det, blir ett parti för mörkt så använder jag knådgummit på det. Jag är inte rädd för ojämnheter utan jag tycker enbart att de ger huden karaktär. Man får helt enkelt experimentera tills man är helt nöjd!

- vid fräknig hud så blir ojämnheterna/fläckarna många. Jag skapar fräknarna genom att göra små mörka fläckar med en stompfer och variera dem genom att "dutta" små ljusa fläckar med ett knådgummi.

- Den färdiga teckningen och också slutresultatet av skuggningen av huden!



Det är himla svårt, att med ord, försöka förklara sin egna ritprocess så enkelt som möjligt. Jag vet inte om mina tutorials har varit till nytta men förhoppningsvis har några av er fått med er ett nytt tips eller två. Har ni frågor eller förslag på framtida tutorials får ni jättegärna lämna en kommentar!
 
 
 

well

posted in: linda .2013-07-10 / 10:01:27 . 3 comments
När min mamma och min lillebror var på besök förra veckan så hittade vi en underbar liten bohemisk affär, vilken jag blev helt förälskad i. Jag köpte två stycken sjalar att ha i håret, vilket måste vara något av det mest fantastiska och praktiska jag någonsin köpt.

Det är sommar, jag jobbar mycket och försöker därför ta tillvara på min lediga tid så mycket jag kan. Hoppas ni gör detsamma och inte tillbringar allt för mycket tid framför datorskärmarna. Ut i naturen med er!
Puss.

your art

posted in: inspiration .2013-07-05 / 17:17:00 . 3 comments
"One day you will be old, so don't waste your short life.
Invest your youthful vitality in your art.
Share the best of your spirit with the world.
Your body will die, but you can't die.
So, don't worry about petty things like bodies, money and possessions.
They pass along with the body and are meaningless.
Don't worry about what anyone thinks of you.
Don't seek approval, except from yourself. 
Your art and ideas are signs of your spirit.
The beauty of your spirit endures forever, as do you."

-via tumblr. 
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]