tankar om utseende

posted in: linda .2013-03-20 / 23:47:00 . 13 comments
Det känns som om mitt huvud är fyllt med så himla mycket tankar att det kommer explodera snart. Det gör ont i mitt hjärta och jag är så himla trött. Jag är trött på all utseendehets, alla ideal och det faktum att även jag är en del utav det hela. Jag har kämpat med mitt utseende i över fem år. Under fem år har jag vridit och vänt mig framför spegeln och gråtit över vad som reflekterats i den. Jag har hatat min kropp och på många sätt även skadat min kropp. Under fem år har jag hittat fel hos mig själv, fel som egentligen inte existerar. Fel som "existerar" enbart för att samhällets bild utav "hur man ska se ut" säger att dem gör det. Det gör mig så himla, himla ledsen. 

Att många människor kränker andra människors utseende gör mig så förtvivlad. Hur kan man såra en annan person på det sättet? Vad är egentligen fint och fult? Finns det? Alla ser världen med sina egna ögon och uppfattar den olika. Jag kan inte riktigt förstå hur vi människor på denna jord kan låtsas vara överens om vad som uppfattas som fint eller fult, attraktivt eller oattraktivt. Vi kan omöjligt vara överrens om det, för vi ser världen olika utifrån våra erfarenheter, upplevelser, drömmar, tankar, ögon och hjärtan.

Det är alla ideal som hela tiden skapas som får oss att, efter utseende, placera oss själva och alla människor runtomkring oss i dessa förutbestämda kategorier av vad som är "fult" respektive "fint". Kategorier som enligt min mening inte borde få finnas då alla människor är vackra. Ingen människa på jorden är den andra lik, till utseende, tankar och drömmar. DET är vackert.

Åh jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att få säga allt jag vill ha sagt. Jag fick frågan "Hur blev du bättre kompis med din kropp?" under min frågestund och jag kände att jag ville skriva mer än ett par meningar till svar. Jag är inte bästa kompis med min kropp, inte än. Men jag hoppas att jag en dag blir det. Jag är långt ifrån botad från den skruvade syn på "skönhet" som världen har, men för varje dag som går tar jag ännu ett steg ifrån den. För jag orkar verkligen inte slösa mer av min tid på att må dåligt över något så obetydligt som hur jag ser ut. Jag har bara ett liv och vill inte slösa bort det.

Jag lever. Min kropp är frisk och kommer att ta med mig på hisnande äventyr. Jag tänker resa, studera, hjälpa andra människor och bilda familj. Jag tänker fylla mitt liv med kärlek, vänskap, skratt och lycka. Min kropp har gett mig möjligheten att förverkliga alla stora drömmar jag har och för det tänker jag börja älska den fullt ut.
Ni kan också göra allt det ni drömmer om, oavsett om det är små eller stora ting, tack vare era kroppar.
Det är bara onda tankar och rädsla som kan hindra er.

Vi har bara ett liv och borde inte slösa bort någon tid på något så dumt som utseende. Älska er själva och börja, tillsammans med mig, inse att allt annat, alla komplex och alla små problem, är så obetydliga i jämförelse med livet. ATT LEVA är det vackraste som finns och jag önskar att alla människor kunde inse det.

Kommentarer
Postat av: Veronica

<3<3

Svar: <3<3<3<3
linda

2013-03-21 @ 01:14:14
URL: http://veronicajohanssson.blogg.se
Postat av: emenmo

Helt rätt!

2013-03-21 @ 10:57:16
URL: http://emenmo.blogg.se
Postat av: Jessica

Otroligt fint skrivet! Tack!

Svar: massor med kramar!
linda

2013-03-21 @ 16:05:35
URL: http://enligtjessica.blogspot.com/
Postat av: julia

Åh så fint och helt rätt skrivet!

Svar: tack, tusen kramar!
linda

2013-03-21 @ 16:22:13
URL: http://madness.blogg.se
Postat av: Emelie

Gud vilken inspirerande text!

Svar: vad roligt att höra, kram! <3
linda

2013-03-21 @ 19:51:45
URL: http://stylebysvensk.blogg.se
Postat av: Louise

Detta behövde jag läsa. Så otroligt bra. Du är fin.

Tack! <3

Svar: <3
linda

2013-03-21 @ 21:38:32
Postat av: Anonym

Tycker verkligen om din blogg, din konst och dina tankar!! Känner igen mig i dem!
Kram på dig!

Svar: Tack fina du, vad roligt att höra! Massor med kramar!
linda

2013-03-22 @ 00:25:21
URL: http://josefinlidh.blogg.se
Postat av: Art by Mai

Mycket bra skrivet, det känns som att du har tagit orden ur mina tankar. Det jobbiga är att det är så jävla svårt att komma ifrån utseendehetsen. Ibland har man bra dagar och knappt tänker på det men så händer det något och då ligger man och gråter i sängen och hatar sig själv... Det är så hemskt att något så oviktigt som utseende ska styra över ens välmående.

Svar: Jag vet, det är sjukt svårt. Men jag ska bli fri, en dag! Kram på dig!
linda

2013-03-22 @ 11:34:34
URL: http://artbymai.blogg.se
Postat av: Joel

Vackert! Du är så klok du:) Tack för denna inspirerande text, och jag hoppas att du snart blir bästa vän med din kropp. Pågrund av dig har jag insett att det inte är omöjligt att få förverkliga mina drömmar! Tack ännu en gång!

Svar: kram på dig snälla du!
linda

2013-03-22 @ 15:03:44
Postat av: Diman Dilir

Jätte fint skrivet Linda!

2013-03-23 @ 15:41:06
URL: http://psremembermee.blogspot.se
Postat av: Isabellicious

åh vilket bra inlägg. tack för att du tog dig tiden till att skriva det. jag tror vi alla kan känna igen oss i det här.

Svar: jag menade vartenda ord! Massor med kramar!<3
linda

2013-03-24 @ 16:06:30
URL: http://isabellicious.blogg.se/
Postat av: Malin

Du skriver otroligt vackert! Och det gor m,ig ledsen att du kanner sahar... <3
Jag har foljt din blogg ganska lange nu, jag tror jag fann den nagon gang 2010. Du ar en inspiration for mig. Bade sattet du skapar konst och sattet du ser ut. Du ar sa otroligt vacker och om du bara visste hur manga ganger jag har forsokt fixa mitt har, mina klader och smink som du.

Svar: tusen kramar till dig, fina du<3
linda

2013-03-27 @ 21:49:59
URL: http://streetlin.blogg.se
Postat av: ebba laxell

hej. Jag läste din blogg och blev såååå glad , över ditt tredje stycke. sen har du så många viktiga ?? , vet inte om du vi9ll att jag ska kommentera dem, men är de ÄR viktiga! När du skriver att det är ditt liv tycker jag att det är en stor visdom coh också en stor utmaning att tänka att det är bara du själv som ska se till att ditt liv är ok. För mig är det nästan livsnödvändigt att få räkna med att det finns nån som har lite mer koll på mig än jag själv. det har hjälpt mej när jag själv trodde att det var viktigt att följa alla andra möjliga normer och förslag på hur jag borde vara och leva och uppnå och eftersträva och alla andra tänkbara hemska uppmaningar. livet är så mycket mer än hur just jag ser ut att det är coolare att bry sig om. Nu är det verkligen andra saker som är mina funderingar, hur ska jag leva så att andra också får leva dvs leva så att världen där jag lever just nu, också finns för andra än just bara jag och mig och mitt. det ger mig nu ett nytt utgångsläger för att också se på mig själv och tom mitt utseende, kortare än medelsnittet, för mycket kilogram / cm längd,färgen på håret obehagligt fel, för mycket strån som härjar på hakan , för att inte tala om fläckarna som finns "överallt på ryggen". .... Livet är verkligen MYCKET MER, hoppas du orkar sträva på och vara envis mot de komersiella vindmöllorna som vill få dig , och mig , att svikta i våra förhoppningar!
Du skrev "att leva är det vackraste som finns, jag hör att du är vacker, för din skönhet kommer inifrån. Men var speciellt glad över din möjligheter till att tänka!
så tacksamma hälsningar till dej från Ebba,

2013-04-05 @ 20:59:25
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin