howtodraweyes, (Gammal tutorial)

posted in: Tutorials .2009-12-17 / 00:33:00 . 45 comments
Har fått många önskningar om såkallade "tutorials", nåra av de saker som ni frågat efter är ögon, hår, fräknar, mun och hals.
Eftersom jag inte har någon bra kamera att filma med, så får jag den här gången helt enkelt visa hur jag brukar göra när jag ritar ögon med en step-by-step bild/kollage? (whatever) Jag vet att det kanske är svårt att se hur&vad jag gör i de olika "stegen" men förhoppningsvis så hjälper detta lite i alla fall. Ögat tog inte längre än en kvart att göra, kanske någon minut mer eller mindre. Använde mig av HB, 6B, stompfer och sudd.
here we go:

 
(klicka på miniatyren för större bild)

1 - skissade upp ögats konturer
2 - använde stompfer samt HB för att skugga runt ögat
3 - pupillen ifylld och jag skuggade själva "ögat" med stompfern. Använde ett avklippt/spetsigt sudd för att "sudda" ljusa detaljer i ögat.
4 - Använde HB penna för att rita små detaljer runt pupillern och längs fransraden
5 - med stompfer och penna så ritade jag skuggan under ögat.
6 - ljusa rynkor under och över ögat "suddade" jag med det spetsiga suddet.
7 - dags för fransar! använde 6B penna och sudd för att rita/sudda mörka samt några ljusa fransar.
8 - markerade ögonbrynet och ritade genom att dra streck, precis som hårstrån.

DONE!
Jag hoppas att de allra flesta förstår mina olika "steg" om inte, så får ni gärna fråga. Hope you liked it

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin