Rooney Mara - porträtt i blyerts

posted in: my art .2013-03-17 / 01:51:00 . 21 comments
Då var mitt porträtt av Rooney Mara äntligen klart!
Ritad på A4 med blyerts och lite kol.

Dock så blev bakgrunden lite kaos då jag kämpade med grafiten men det blev inte bra, så jag fick lov att lägga på kol där det gick för att få till en riktig svart nyans. I verkligheten blänker nu bakgrunden där jag har målat med blyerts, vilket inte är fint alls. Så nästa gång blir det enbart kol som gäller när det kommer till bakgrunden.

Jag älskar blyertsen, men jag känner ibland att jag har fastnat lite i den. Jag skulle vilja pröva på att rita porträtt helt i akvarell, olja och framförallt kol. Jag tror inte det riktigt går att få med samma detaljrikedom med enbart kol som med blyerts, men jag skulle vilja skapa en del "slarvigare" porträtt också. Jag är så himla trött på mina små streck och minidetaljer. Jag måste även lära mig att kombinera båda mediumen lite bättre.. vi får se vad jag skapar i framtiden..

Man kan tycka att det kanske inte är något speciellt med att rita av människa efter människa, men jag har insett att det som fascinerar mig med just porträtt är att man hela tiden får upptäcka nya ansikten, arbeta med deras drag och försöka fånga deras uttryck. Dock har jag nu inte en aning om vem jag ska rita av härnäst?

Kommentarer
Postat av: jw

du kan få rita av mig.. min mormor är konstnär och hon lyckas ganska bra men jag får ofta höra att jag har ett väldigt originellt och speciellt utseende (vet inte om det är bra eller dåligt, haha) så det kanske hade kunnat vara något. Att rita av en läsare? ^^ annars så tycker jag att du ska ge dig på Cate Blanchett för hon är så oerhört vacker!

2013-03-17 @ 02:54:31
Postat av: Lina - my art & my life

du är så himla duktig!!!

2013-03-17 @ 09:34:44
URL: http://shiiwie.blogg.se
Postat av: Tilda

DU ÄR SÅ DUKTIG!! Det är bara sjukt, du är verkligen fantastisk.
Förslag på vem du kan rita av är Christian Bale!

Svar: tack snälla, snälla du! <3
linda

2013-03-17 @ 14:25:34
Postat av: Lisa Thorängen

Skulle inte du kunna måla av Wentworth Miller? :)

Svar: jag har ritat av honom redan, men de var för läänge sedan :)
linda

2013-03-17 @ 14:57:15
URL: http://lisaaaasss.blogg.se/
Postat av: Lisa Thorängen

Kan du länka den bilden så jag kan hitta den i arkivet, skulle vara väldigt roligt att kolla på! :)

Svar: har den inte uppe på bloggen tror jag :/ ska kika!
linda

2013-03-17 @ 16:13:41
URL: http://lisaaaasss.blogg.se/
Postat av: emma

wow, du har gjort det igen!!!

2013-03-17 @ 17:23:38
Postat av: Emma Mattsson

åh gud va duktig du är!

2013-03-17 @ 18:25:35
URL: http://www.emmwah.webblogg.se
Postat av: Sandra

Åh, herregud.

2013-03-17 @ 19:00:44
URL: http://tuvastefansdotter.blogspot.se/
Postat av: Jenny

Du är så sjukt duktig!o_O wow, är helt fascinerad av ditt sätt att rita hud! Nästa person att rita av kanske skulle vara Leonardo DaVinci?

2013-03-17 @ 20:47:37
Postat av: Art by Mai

Jättefint! Jag känner också lite trött på att bara rita i blyerts, skulle vilja bli bra på ett annat medium också, typ akvarell och digitalt.
Rita Lana del Rey! Hon är så fin och hennes musik är fantastiskt.

2013-03-17 @ 21:19:40
URL: http://artbymai.blogg.se
Postat av: Ebba

F A N T A S T I S K T !
Tappar hakan. Tack för att du är en super-idol för mig och keep up the wooonderful work!:D

Svar: tuuuusen tack snälla du! Massor med kramar till dig!
linda

2013-03-17 @ 21:22:29
Postat av: Tove

Hej Linda. Jag har följt din blogg ett bra tag nu och jag hittade precis en blogg som jag tror du skulle tycka om. http://www.jordliv.com/?m=1

Svar: följer den redan hihi :) kram på dig!!
linda

2013-03-18 @ 19:20:51
URL: http://tovetott.blogg.se
Postat av: Charre

rita john mayer! det skulle bli sååå fint

2013-03-19 @ 16:11:27
Postat av: Coco Centaur

Så jäkla snyggt!

Svar: tusen tack! :)
linda

2013-03-21 @ 15:54:12
URL: http://cococentaur.blogg.se
Postat av: Ebba

Fantastiska kontraster mellan porträttet och bakgrunden, ser magiskt ut!
Ett förslag till nytt porträtt skulle kunna vara någon från Game of Thrones t.ex Sansa Stark, Deanerys Targaryan el. varför inte från BBC serie Sherlock el. Oscars vinnaren (för rollen i Silver Linings Playbook) Jennifer Lawrence?

2013-03-23 @ 14:12:09
Postat av: mimmi

Åå så galet bra!!!!
önskemål: Kan du inte rita Celine Dion eller P!nk någon gång om du känner för? :D Kram!

2013-03-24 @ 01:06:43
URL: http://www.mimmipiggthebest.blogg.se
Postat av: malin

porträtt är kul att teckna men det kan bli enformigt ibland att rita ansikten, prova att utmana dig själv genom att rita ansiktsuttryck, känslouttryck tex olika grimaser, sorg/smärta, glädje osv.. Sen kan man prova rita personer i olika miljöer för att skapa en intressant stämning kring dem.. Bara ett förslag :) gillar din blogg!

2013-03-24 @ 09:45:05
Postat av: Julia och Hazal- Skoliosbloggen

Åh Linda, jag blir så himla imponerad av dig varje gång du lägger ut en teckning. Du är verkligen så grymt grymt talangfull och verkar samtidigt vara en sån himla fin och ödmjuk människa. Du är verkligen en person att se upp till! Grymt jobbat!

Svar: Åh vad glad jag blir, jag kan inte säga annat än tusen tack fina du!! Massor med kramar!
linda

2013-03-31 @ 09:05:24
URL: http://julhaz.blogg.se
Postat av: Alva

Linda, du är verkligen talangfull. Jag målar mycket, men jag är inte i närheten av det du gör. Du är en fantastisk konstnär. Dina verk ser verkliga ut, som ett foto i gråskala. Du är en förebild för mig. WOW!!!!




Svar: Tack så jättemycket! Du ska bara veta hur glad jag blir över dina fina ord! kram!
linda

2013-04-06 @ 15:28:56
Postat av: H.

Åh, duktiga människa!
Jag är så avundsjuk på dig!
Jag tycker du ska ta och langa upp sista tutorialen idag så har jag något att göra ikväll! :)
/H.

Svar: tack snälla du! Skulle fixat tutorialen i helgen som var, men Norge hände! I helgen dyker den upp :) kram!
linda

2013-04-20 @ 11:21:53
URL: http://helenaberggren.blogg.se
Postat av: nickisnisch.se

Wow, slutresultatet blev fantastiskt!! Ser otroligt levande ut! :D

2013-07-18 @ 14:39:04
URL: http://nickisnisch.se/
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin