Porträtt steg för steg - Del I (ögat)

posted in: Tutorials .2012-12-27 / 23:16:00 . 15 comments
Här kommer första delen i min "tutorial/stegförsteg"-serie där jag kommer visa hur jag bygger upp ett porträtt. Jag har vridit och vänt på detta i huvudet utan att ha kommit fram till hur jag ska bära mig åt för att dessa tutorials eller vad man nu ska kalla dem ska bli så bra som möjligt. Lättast av allt vore om jag filmade hela ritprocessen och förklarade i ord längs vägen, men en film mellan 20 och 40 timmar funkar liksom inte.

Därför beslutade jag att jag bara rakt upp och ner ritar ett porträtt som vanligt, fotar massa under tidens gång och via bilderna försöker förklara så gott jag kan hur jag bär mig åt. Även fast jag ritar av en specifik bild så går processen likadant till varje gång jag ritar ett porträtt, någon enstaka gång kanske jag bygger upp det på ett annat sätt om det är lättare så. 

I den här "steg-för-steg"-serien tänker jag beskriva lite hur jag gör när jag ritar, vilka detaljer jag tänker på, hur jag skuggar och hur jag ritar proportionerna i ansiktet. I denna del ritar jag ett öga. Visserligen ritar jag av ett öga eftersom jag ritar ett porträtt på en skådespelerska men även om jag skulle rita ett öga på fri hand så ser processen likadan ut, jag tar med samma detaljer, skuggor och sådant även fast själva ögat ser annorlunda ut i formen eller liknande.

Detta blev en liten introduktion där jag förklarar lite hur jag tänkt kring det hela. Några av er kanske inte alls tycker att dessa inlägg är bra alls, men jag hoppas att många av er kommer att uppskatta dem och förhoppningsvis få inspiration och tips ifrån dem. 

Okej, nu till första delen: (Varning för lååååångt inlägg)

 
Man brukar säga att ögonen sitter i mittet av huvudet (mätt från toppen av huvudet till hakan) och det är just därför som jag tycker att det är lättast att börja rita ett av ögonen när jag ritar porträtt. Genom att placera ut ögonen/ögat på pappret så ser jag lättast var övriga ansiktet och håret sedan kommer hamna på pappret. För det är inte roligt att börja med något annat för att sedan upptäcka att halva ansiktet inte får plats på pappret! Jag vet att sånt här varierar från person till person men jag tycker att det är allra enklast att börja med ett öga (eller båda ögonen). Tycker man att det är bajs och hellre börjar med näsan eller något så får man vänta till mitt näs-steg-för-steg-inlägg haha.
Då kör vi!
-.-.-
Just på bilden jag ritar av är bara luggen med (jag får göra en ordentlig hår-tutorial på ett annat porträtt) så därför lämnade jag inte mycket utrymme för panna och hår. Denna gång ritar jag i A4 och ansiktet jag ritar av är nästan helt "rakt fram" eller hur man nu ska säga. Jag valde en sådan vinkel för att jag tycker att det är enklast att rita.
1. Jag börjar med att skissa upp formen på själva ögat, utan ögonlocket. Jag tittar då på hur formen på orginalbilden ser ut, hur böjda alla linjer är, hur hörnen i ögonen ser ut osv. Jag märker ut de olika delarna i ögat, iris och pupill. Pupillen färglägger jag svart men jag lämnar vita partier där det "blänker". Till dessa svarta partier använder jag en penna i hårdheten mellan 5B och 8B för att få till en riktigt svart nyans.

2. Jag skissar upp ögonlocket svagt. Ögonlocken är ju olika tjocka från person till person (mina syns tex. typ bara när jag blundar på grund av mina tunga ögonbryn) så om man ritar på fri hand utan en bild man ritar av så kan man ju exprimentera med både ögat och ögonlockets form.. Eftersom detta är ett kvinnligt öga så är det sminkat. Därför har jag också ritat en tjock eyeliner-liknande skarp svart skugga på övre fransraden.

3. Jag färglägger/skuggar själva iris med en stompfer tills jag är nöjd med nyansen. Beroende på hur mörk ögonfärgen är så varierar jag nyansen på skuggan. Detaljerna i iris gör jag efter jag skuggat i ögat så dem inte smetas ut!
4&5. Från pupillern ut till den svarta linjen runt iris drar jag små tunna streck. Sedan gör jag mönster i iris där jag lämnar vissa partier ljusa och fyller i andra partier så de blir mörka. Jag ser till att dessa detaljer stämmer överens med bilden jag ritar av. Ritar man på fri hand så kan man ju exprimentera lite hur man vill även här, eller det kan man ju göra med allt iförsig.
6. Jag skuggar i kanten runt sjävla iris eller vad man nu ska kalla det för att kanten inte ska vara alltför skarp.

7. Sedan skuggar jag i själva ögonvitan för att få mer djup i ögat. I detta fall placerar jag en skugga i båga hörnen av ögonen och lämnar den del av ögonvitan som "står ut mest" helt vit. Ett ställe där det ofta är en skugga är under övre fransraden!

8. Här har jag skuggat tårkanalen! Även denna har här olika nyanser av skuggor, längst "fram" i mitten av ögat är tårkanalen som ljusast. Skuggorna i ögat och på tårkanalen kan ju se olika ut även dem (som allt annat) men jag ritar så som bilden jag ritar av ser ut.
9. Okej nu är det så inzoomat att det inte alls ser snyggt ut, menmen. Det jag gör sedan är att jag ritar detaljerna i ögonvrån. Det är ju vått i ögat så de ställen där det glänser lämnar jag helt vita. Har har jag även ritat dit en skugga över ögonvrån.
10. Med en blyertspenna ritar jag mjukt ut en skugga på och över ögonlocket. Till skuggning använder jag pennor i hårdheten mellan HB och 2B och bygger gradvid upp dem. Jag trycker aldrig hårt från början så det blir svart direkt utan jag skuggar lager på lager tills det blir mörkare. På så vis slipper jag alla linjer som kommer om man trycker hårt direkt. Själva vecket vid ögonlocket har jag märkt ut med en svart linje.

11. Skuggan jämnar jag sedan ut med hjälp av en stompfer. Jag har även lagt dit detaljer i form av rynkor/veck på ögonlocket. För att jag ska veta hur långt "upp" jag kan skugga sedan så skissar jag upp ögonbrynet. När jag skissar upp ögonbrynet så tittar jag på hur långt det är, hur böjen i kanten ser ut, hur tjockt det är och dessutom alla avstånd från ögonlocket upp till ögonbrynet. Jag har märkt ut allt detta med svarta linjer på skissen så ni förstår vilka avstånd och sådant jag pratar om. Jag är supernoga med alla avstånd när jag ritar av en bild, allt för att det ska bli så likt orginalet som möjligt. 

12. På samma sätt som jag skuggat ögonlocket så skuggar jag även huden under ögat. Den mörkaste tunna linjen ni ser under ögat, mellan tårkanalen och det tjocka mörka partiet längst ned är smink. Med hjälp av sudd eller knådgummi suddar jag sedan de ljusa partierna i ögonvrån (se där pilen visar).
13,14&15. Dags för ögonfransar! Det är inte ofta varje frans är separerad perfekt när man har mascara så det finns då både ensamma fransar och fransar som sitter ihop lite i små "klumpar". Även när jag ritar ögonfransarna så tittar jag på var någonstans på fransraden en viss "klump" med fransar sitter och hur långt över ögonlocket de går. På ruta 13 har jag gjort en liten pil där jag visar att fransarna är böjda och därmed "sticker ner" lite över ögonvitan. Jag syftar nu på de där supersmå svarta ojämnheterna på den svarta fransraden. Ibland kan en ögonfrans spreta åt helskotta eller vara böjd en bra bit ner över vitan och då får man ju lov att rita den också.
Eftersom fransarna är så pass svarta så använder jag mig av en 5B eller 6B penna, trycker hårt och vässar ofta så att fransarna blir tunna och smala.
16. På samma sätt som jag ritade ögonfransarna på övre fransraden så ritar jag fransarna på undre raden. 

17. När fransarna är klara ritar jag lite mer detaljer. Pilen längst till vänster visar hur jag ritat små rynkor/veck och dessutom ritar små detaljer på det vita partiet. Pilen i mitten visar att jag ritat dit små ådror i ögonvitan. Pilen längst till höger visar hur jag ritat dit mer "smink" i form av en ojämn skugga under fransarna. Alla detaljer ritar jag med en penna med en hårdhet mellan 2H-HB-2B. Det går ju att göra med en mjukare och mörkare penna men jag tycker att ju mjukare pennorna är desto klumpigare blir dem. Så de små fina detaljerna föredrar jag att rita med en hårdare/ljusare penna.
18&19. Här har ni närbilder på de små detaljerna runt ögonvrån. I princip är det bara små fläckar med blyerts och tunna linjer. 
20. Dags för ögonbrynet! Tjejen jag ritar av har mörka ögonbryn så jag börjar med att rita de allra mörkaste partierna först. Till dessa partier använder jag en mjukare penna som ger mörkare nyanser, men inte allt för mjuk så den är för klumpig. En penna mellan 4B-6B brukar jag använda. Jag ser till att vässa pennan noga och ofta så jag kan rita alla små strån.

21. För att slippa smeta ut alla små tunna strån sedan så skuggar jag hela ögonbrynet med en stompfer först. För även huden under alla strån har ju en nyans.

22. Men en suuuupervässad penna drar jag sedan alla pyttesmå hårstrån i brynet. När jag ritar av ett ögonbryn så är jag inte så jättenoga med att alla ensamma strån ska se exakt ut som på orginalbilden. Jag ritar av de mest utmärkande stråna som de ser ut på orginalbilden och resten ritar jag dit lite hur som helst.
23. En väääldigt inzoomad bild på alla strån. Ett ljust ögonbryn är svårare att rita på grund av att man i princip ser alla strån då. Ritar man i större skala än vad jag gör på detta porträtt på kan man också få med mer strån och detaljer.
24. När ögonbrynet är klart fyller jag i skuggorna från ögat upp till brynet ytterligare. När jag skuggar så använder jag mig oftast av, som tidigare nämnt, en penna med hårdheten mellan HB-2B. 

25. Skuggan smetar jag sedan som vanligt ut med en stompfer. Genom att varva med pennan och stompfern så byggar jag gradvis upp mörkare skuggor genom att rita lager på lager.

26. Det sista jag gör är att jag tar knådgummit och duttar/highlightar ställen i ögat där det ska vara ljust. Under brynet och även i ögat och i ögonvrån om de vita partierna där har blivit lite kladdiga.
Då var ögat i princip klart! Men allt eftersom jag ritar så brukar jag gå tillbaka till ögonen och lägga dit lite mer detaljer eller fylla i vissa saker. Nu är detta öga rätt litet, (se första bilden) dessutom ritar jag i A4 format för första gången på länge! Ritar man större så kan man göra en massa annat roligt.. Man får ju liksom anpassa detaljerna lite efter storleken på ögat. Ju större man ritar så kan man ju klämma in fler detaljer!

Detta var första delen av min steg-för-steg-serie där jag ska visa hur jag bygger upp ett porträtt. Eftersom jag har visat ena ögat så kommer jag nog inte visa andra ögat, i så fall bara hur jag placerar ut det, inte med alla detaljer och sådant en gång till. 

I nästa del kommer jag visa hur jag från detta öga, skuggar ner och sedan ritar näsan! Efter det tänkte jag visa munnen, sen hur jag skuggar övriga ansikte, kinder, öron och hur jag tittar på proportionerna när jag placerar ut alla delar och sådant. Det kommer bli många långa inlägg men till slut så kommer ett helt porträtt vara uppbyggt! Eftersom jag ritar av en tjej kan jag inte visa skägg eller något sådant, det får bli en annan gång. Som jag nämnde tidigare får jag dessutom göra andra tutorials där jag visar hårtyper av olika slag, skådespelerskan på denna bild har nämligen uppsatt hår.

-.-.-.-.-

Detta inlägg blev hur långt som helst och tog hur lång tid som helst att skriva. Jag har verkligen försökt få med så mycket som möjligt och jag hoppas att det duger för de flesta av er! :)

Kommentarer
Postat av: Nina

Detta var verkligen sjukt användbart! Riktigt bra inlägg! :) TACK!

2012-12-27 @ 23:59:30
Postat av: Sina

Supert innlegg! Lærte mye, du er utrolig flink :)

2012-12-28 @ 01:33:13
Postat av: Lisbom - Lisas Teckningar

Superbra inlägg!

2012-12-28 @ 01:37:44
URL: http://lisbom.blogg.se
Postat av: Emma

Äntligen :) du är så duktig och inspirerande..

2012-12-28 @ 11:43:10
Postat av: Sofia

Sjukt coolt, och bra förklarat! Ska börja träna direkt hahah :D Så om jag förstått rätt så börjar du bara med ögat och ritar inte ut några andra linjer för hur stort hela ansiktet kommer bli? Jag lyckas alltid rita för stort så att det inte får plats på pappret...

Svar: Vad roligt att du tyckte om inlägget!
Ibland skissar jag upp snabba linjer så jag vet att ansiktet får plats, men oftast gör jag det inte i början utan skissar upp det under ritandets gång! Ett tips om du vill att allt ska få plats är att du kanske skissar upp ansiktsformen först! Det är en smaksak helt enkelt! :)
linda

2012-12-28 @ 13:52:22
Postat av: Erika

Riktigt grymt inlägg!! Man blir så inspirerad!

Svar: Tack vad glad jag blir!!!! :D
linda

2012-12-28 @ 14:10:40
Postat av: Filippa

Sluta aldrig med detta, sluta aldrig rita, sluta aldrig blogga, sluta inte med tutorials och sluta för fan aldrig att vara du. Du äger Linda, min största idol på denna jord. Det här var den grymmaste tutorialen EVER och jag ser fram imot nästa så sjukt mycket. Du ritar verkligen sjukt bra och du är otroligt oändligt inspirerande, om jag inte har någon inspiration eller motivation till att skapa konst klickar jag in på din blogg och njuter, mitt mål är att en dag kunna skapa sånna fantastiska underbara konstverk som du....hoppsan blev ju typ värsta kärleks förklaringen nu tihi... Men i vilken fall hoppas jag nu att du förstår vilken förebild du är för mig. Please ge oss fler tutorials dom äger. Kram lilla Filippa

Svar: Alltsååå, detta är nog en av de finaste kommentarerna jag fått, någonsin! Tusen tack fina, söta, otroligt snälla du!
linda

2012-12-29 @ 00:24:31
Postat av: Lilla rosa pigelin

Hm...har lite beslutsångest...tänkte göra ett porträtt, vet dock inte på vem har lite förslag men vem skulle du helst teckna av dessa 7 underbara kvinnor?
1. Jennifer Lopez
2. Keira Knightley
3.Shakira
4. Candice Swanepoel
5. Elsa Hosk
6. Miranda Kerr
7. Beyonce


Svar: Keira för att hon är underbart vacker, eller Elsa för att jag älskar att rita fräknar :) kram!
linda

2012-12-29 @ 00:32:14
Postat av: Cicci

Så jävla bra!!! Jag älskar att rita och måla (ritar mest med pastel kritor) men jag suger på att rita porträtt! Om jag nu försöker mig på att rita ett ansikte så blir det ett helt okej öga men resten ser helt fel ut! Och ögonfransar och hår har jag aldrig kunnat göra hehe.
Men nu ska jag fan ta och börja öva!! Fortsätt med tutorials och allt!
Kram på dig från glad tjej i Texas!

2012-12-29 @ 06:48:48
Postat av: Alexandra

Wow gud vad kul att se!

2012-12-29 @ 10:20:46
URL: http://www.lillesnigel.blogg.se
Postat av: Viktoria

Aldrig i mitt liv sett en bättre tutorial. Helt seriöst. Du är asbra!

2012-12-29 @ 11:19:11
Postat av: Joel

Hmm.... Kan detta vara Emma Watsons öga?! Liknar hennes öga otroligt mycket i alla fall!

Svar: näpp inte det heller :)
linda

2012-12-29 @ 16:33:50
Postat av: Ida :)

tack så superduper mycket! grym tutorial! har aldrig riktigt lyckats göra ett realistiskt öga, men nu så! det här hjälpte mig jättemycket! längtar till nästa tutorial!!

2012-12-29 @ 23:31:34
Postat av: Micki

Åh, ett grymt bra inlägg du har gjort!! :) Får verkligen ut hur mycket som helst utav det, ska bli spännande att se nästa tutorial! :)

2013-01-01 @ 19:46:14
URL: http://rymden.blogg.se
Postat av: Eva

Jättefin tutorial! Tack! Jag ritar en del men har alltid samma problem, det blir så "blyertssmutsigt" på pappret runt omkring det jag håller på att teckna. Hand och fingrar blir oftast svarta och man lägger det på pappret osv. Hur löser du det? Har du skyddspapper att ha handen på?

Svar: Jag tvättar händerna ofta och använder skyddspapper :) kram!
linda

2013-01-16 @ 18:15:10
URL: http://evokenivo.blogg.se
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin