Porträtt steg för steg - del IV (huden/ansiktsformen)

posted in: Tutorials .2013-07-16 / 15:00:48 . 10 comments
Här kommer den sista delen i min tutorialserie där jag visar hur jag bygger upp ett porträtt. Jag har hittills visat hur jag ritar ögat, näsan och munnen samt hur jag tänker när jag placerar ut delarna i ansiktet så att proportionerna blir rätt.

I den här "steg-för-steg"-serien så beskriver jag som sagt hur jag gör när jag ritar, vilka detaljer jag tänker på, hur jag skuggar och hur jag ritar proportionerna i ansiktet. I denna del kommer jag att visa hur jag ritar/skuggar huden, ansiktsformen samt vilka delar jag "highlightar" och vilka delar som får mer skugga.
Denna bildserie är tagen under tiden jag ritade på ett av mina blyertsporträtt, föreställande Rooney Mara.
Som jag nämde i första delen av denna tutorial-serie så går processen i princip likadant till varenda gång jag ritar ett porträtt, oavsett vem det föreställer. Så skulle jag rita hud på fri hand så skulle jag bygga upp den på samma sätt och ta med liknande detaljer som jag visar i denna del.


Detta är den sista tutorialen för detta porträtt, vilket betyder att jag egentligen inte visat precis hela min ritprocess. Hår, öron, bakgrund och liknande har jag uteslutit denna gång. Öronen glömde jag helt bort att fota och håret hade inte gjort sig bra som en tutorial, så det får jag visa en annan gång. Har ni andra önskemål på framtida tutorials får ni bara lämna en kommentar!


Alla bilder, förutom den inscannade teckningen i slutet, är tagna med kamera  mitt i natten, därav den kassa kvalitén och ljussättningen.
Varning för långt inlägg!

 
Såhär lämnade vi porträttet vid förra tutorialen. Det andra ögat ritade jag dit innan jag började med huden och ansiktsformen, eftersom jag redan gjort en ögontutorial så struntade jag i att dokumentera det.

1-4. Det första jag gör är att jag väldigt löst och försiktigt skissar upp ansikte, hals och öron. Jag drar tunna små streck så det är lätt att sudda bort senare om det skulle behövas. För även om man skissar upp ansiktsformen så kan det vara svårt att få den korrekt placerad från början. När man sedan börjar skugga och sådant i ansiktet är det lättare att "se" och om man då har skissat upp "formen" löst från början är det lätt att ändra på den. 
Formerna i ett ansikte handlar egentligen inte så mycket om vart "hakan slutar" eller hur "breda kinderna är", utan det hör till själva placeringen. Enligt mig handlar själva formen mer om att få till rätt skuggor och highlights, för det är just dem som formar kinderna, formar hakan och liksom ger djup i ansiktet. 

5. Okej, för att ni ska försöka hänga med i hur jag tänker när jag skissar upp och placerar ut allt så ska jag försöka göra det så enkelt som möjligt.

BLÅ. På denna bild har Rooney Mara pannlugg, vilket gjorde att pannan inte alls var särskilt svår att skissa upp.
För att få rätt längd på pannan tittar jag då på avståndet mellan ögonbrynen och luggen. b,c visar hur långt avståndet från "början på varje ögonbryn" till pannluggen är. d,e visar avståndet från toppen, respektive slutet på ögonbrynet till luggen. De horisontella blåa linjerna som ni finner hos punkterna a,e visar hur långt avståndet är horisontellt mellan ögonbrynen och "slutet på ansiktet" (hoppas ni förstår vad jag menar).

ROSA. De vertikala linjerna visar örats längd. De horisontella heldragna linjerna visar i vilken linje/vart någonstans örat "hamnar". Ta det vänstra örat. Den vertikala linjen längst upp visar att slutet på örat sitter i samma höjd som mitten av ögonbrynet (tänk er att den rosa linjen skulle dras tvärt över hela pappret, linjen skulle då skära i mitten av det vänstra ögonbrynet). Om vi skulle förlänga den rosa vertikala linjen längst ned så skulle den träffa näsan på det ställe strax innan själva tippen börjar bukta ut. De streckade rosa linjerna visar hur långt öronen "sticker ut" från ansiktet. 
 
GRÖN. Jag har ritat gröna streck på båda ansiktshalvorna, men vi tar och fokuserar på strecken till vänster. 
f, denna punkt visar avståndet från "kanten av ansiktet" till slutet på ögat.
g, linjen här visar avståndet från kindbenet (vilken är den del som i detta fall sticker ut mest i sidled) till näsryggen samt var någonstans på näsan kindbenet "hamnar" om man tittar på de förhållanderna. 
h, denna linje visar hur den del på kinden som buktar mest "innåt" ligger precis i samma höjd som nästippen. Den markerar även avståndet mellan kindens slut och nästippen.
i, Avståndet från käkbenet till mungipan.

På den högra sidan har jag gjort precis samma sak med de gröna linjerna.

GUL. Med de gula linjerna har jag märkt ut avstånden från munnen till hakan på tre punkter: från mitten på hakan till mitten på underläppen, samt båda sidorna av hakan till sidorna på underläppen.

- Samma bild utan alla färgade streck. Jag brukar vanligtsvis inte rita upp ansiktet såhär, utan jag brukar börja skugga huden direkt och liksom rita ut mot kanterna utan att rita några linjer alls. Men det är lättare att visa det på detta viset.

6. Det jag börjar med är att jag löst börjar "fylla i" ena ansiktshalvan med blyerts. Eftersom jag är högerhänt brukar jag ofta börja på vänstra halvan och flyttar mig åt höger, på så sätt smetar jag inte ut skuggorna med handen sedan när jag ritar. Jag använder mig utav en hård penna (2H-2B) och bygger sakta upp skuggor genom en "lager på lager"-process. Jag trycker alltså aldrig hårt så det blir mörka skuggor med en gång. 
Lägg märke till att strecken jag drar med blyertsen liksom följer ansiktets kurvor. Egentligen spelar det ju ingen roll eftersom de ändå smetas ut sedan men jag tycker om att göra så bara, tycker att det är lättare att "se" hur alla skuggor ligger då.

7. Efter det så smetar jag ut all blyerts med en stompfer så skuggorna blir mjuka. Mitten på kinden är det ställe där ljuset träffar och är alltså det "ljusaste stället" på ansiktshalvan. Där ritar jag inget med pennan och jag är väldigt sparsam med stompfern där för att jag vill ha det stället ljusare än de andra partierna. 

8-9. Eftersom huden inte är tillräckligt mörk så gör jag om samma process igen. Jag ritar lätt med pennan på de partier jag vill ha mörkare och därefefter smetar jag ut det med en stompfer.
 
 10-13. Samma process sker på andra ansiktshalvan samt hakpartiet. De ställen där ljuset träffar lämnas relativt orörda medans jag gradvis bygger upp mörkare skuggor på delar som till exempel "partiet under kindbenet" genom att rita och skugga "lager på lager". 

14. Här kan ni se "grundskuggan" i hela ansiktet. Jag har även med hjälp av stompfern lagt dit mindre mer detaljrika skuggor, exempelvis skuggan mellan näsa och läppar samt skuggorna längs tinningen (gröna pilar). Med de rosa linjerna vill jag visa hur skuggorna liksom "följer ansiktets former". Hoppas ni förstår vad jag menar. 
 
15. För att skapa mer kontraster hos de mörka skuggorna så fyller jag i dem med blyerts ytterligare och smetar sedan ut dem med en stompfer tills jag är nöjd med nyansen.

 - När jag använder stompfern så arbetar jag med den i cirklar. Detta är för att undvika "kanter" i skuggningarna som ibland uppstår när man drar stompfern fram och tillbaka. Något jag däremot inte är så noga med är att få alla skuggor helt jämna i nyansen. Ingens hy är perfekt och jag tycker det ser mer realistiskt ut när huden är lite småfläckig.

16. Såhär ser huden ut när skuggorna är klara. Nu fattas lite smådetaljer och highlights!

17. Med ett knådgummi (när jag ritade huden denna gång hade jag tappat bort mitt stora gummi och det enda knådgummit jag hade var denna lilla klutt haha) "duttar" jag på de ställen jag vill highlighta/göra ljusare. På så sätt får jag ljusare partier och eftersom jag "duttar" gummit mot pappret blir resultatet lite ojämnt och fläckigt. Jag tycker att huden blir mer detaljrik på detta vis, vilket jag är ute efter.
18. Andra ställen jag highlightar/ljusar upp på detta sätt kan exempelvis vara mitten på hakan och runtom läpparna (se gröna pilarna). Kindben, käkben, haka, mitten på pannan, näsrygg och nästippen brukar vara ställen där ljuset träffar mest och är alltså vanliga ställen jag brukar "higlighta".

19-21. Det absolut sista jag gör är att jag ritar dit små "fläckar/prickar" och rynkor lite runtom i ansiktet som jag sedan mjukar upp med en stompfer. På bild 20 och 21 ser ni även ett födelsemärke på kinden. Det sista jag gör är att jag helt enkelt tar med de minsta, men betydelsefulla detaljerna. Med knådgummit kan jag även "dutta" ljusa små detaljer eller dra ljusa "rynkor" i huden och liknande.

Även alla detaljer, alltifrån de ljusa fläckarna till de mörka smådetaljerna, byggs upp genom att jag gör om dem "lager på lager" i stora partier i ansiktet. Blir ett parti för ljust skuggar jag lite mer på det, blir ett parti för mörkt så använder jag knådgummit på det. Jag är inte rädd för ojämnheter utan jag tycker enbart att de ger huden karaktär. Man får helt enkelt experimentera tills man är helt nöjd!

- vid fräknig hud så blir ojämnheterna/fläckarna många. Jag skapar fräknarna genom att göra små mörka fläckar med en stompfer och variera dem genom att "dutta" små ljusa fläckar med ett knådgummi.

- Den färdiga teckningen och också slutresultatet av skuggningen av huden!



Det är himla svårt, att med ord, försöka förklara sin egna ritprocess så enkelt som möjligt. Jag vet inte om mina tutorials har varit till nytta men förhoppningsvis har några av er fått med er ett nytt tips eller två. Har ni frågor eller förslag på framtida tutorials får ni jättegärna lämna en kommentar!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Julia och Hazal- Skoliosbloggen

Du är så himla duktig, blir ledsen då jag gång på gång inser när jag tecknar att jag aldrig kommer bli ens hälften så bra som dig!

2013-07-16 @ 18:33:45
URL: http://julhaz.blogg.se
Postat av: Emma

Tack för alla tutorialerna, dom har kommit med många bra tips.
Gör gärna en tutorial på hur du tecknar kläder.. :)

2013-07-17 @ 11:43:02
Postat av: Ann-Ki

Mycket bra skrivit och förklarat, steg för steg och väldigt detaljerat. Själv suddar jag aldrig på en blyerts teckning. Men det där som du beskriver lär jag nog prova, så tack för detta inlägg!

2013-07-17 @ 17:59:49
URL: http://dobbitazz.blogg.se/
Postat av: Diman Dilir

duktig du är!

2013-07-17 @ 21:30:02
URL: http://dimandilir.forme.se
Postat av: Emma

Wow! Vad impad jag blir, du är verkligen super duktig! Kolla gärna in min konst blogg :)

2013-07-18 @ 12:00:04
URL: http://emaeri.blogg.se
Postat av: Julia

Jag har i alla fall fått ett par användbara tips. Tack! :))

2013-07-18 @ 16:33:22
URL: http://madness.blogg.se
Postat av: Betty

Måste bara säga tack för alla tutorials du lagt upp! Det är jättekul och väldigt lärorikt att se hur andra konstnärer bygger upp sina porträtt! Nån gång kanske du skulle kunna göra en där du ritar hår och kläder? Jag skulle vara jättetacksam! Om du har tid, kolla in mina teckningar på instagram, jag heter @_rozemist_ Tack och hej! :)

2013-07-21 @ 11:00:11
Postat av: Anonym

Kan du visa hur man ritar blött hår? Om du vet hur man göe. Asså du vet när det är halvtorkat, fast det är fortfarande lite blött. Hoppas du förstår vad jag menar.

Om inte, kan du göra fler hår tutorials? För set finns så många olika hår eller vad man ska säga, olika frisyrer. Typ att det är lite vågigt hår. Och rakt hår. Skulle uppskatta det jättemycket, för jag tycker hår är as svårt!

2013-07-31 @ 12:33:48
Postat av: Elin

Super bra tecknat, vill bli lika bra som dej, hur gjorde du bakgrunden?

Svar: tack söta du! Har tryckt hårt med 9B penna! :)
linda

2013-12-26 @ 00:41:03
Postat av: Anonym

Ritar du porträtt mot betalning? Har en bild jag vill ha som teckning!!
Felicia.persson1996@gmail.com

2016-04-04 @ 13:31:09
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via artbylinda@hotmail.com

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

artbylinda@hotmail.com
  • bloglovin