answers part IV

posted in: questions and answers .2013-09-15 / 20:30:09 . 1 comments
Lite försenat men här kommer den fjärde och sista delen med svaren från min frågestund.

<>

Vilka är dina favoritböcker? Gillar du JRR Tolkiens böcker? (tex Sagan om ringen)
Harry Potter utan tvekan. Har växt upp med dem och kommer aldrig kunna släppa taget om dem. Men jag tycker om klassiker också. Jag har faktiskt aldrig läst Sagan om ringen, men jag har alla böckerna samlade i en stor bok. Kanske borde jag ta och läsa dem.

om du bara kunde rädda en, vem skulle du rädda av ditt barn, din partner eller din mamma? 
Har ju varken partner eller barn så kan inte riktigt svara på denna fråga. Det är nog en fråga ingen vill svara på heller.

äter du mycket godis/andra onyttigheter? vad är det godaste av allt sånt? 
Till och från. Försöker hålla det till en gång i veckan. Jag har inget direkt favoritsnacks, tycker om det mesta. 

om du skulle flytta till ett annat land, vilket skulle det bli?
Island eller Skottland tror jag. Eller kanske Canada. 
 
när kom du på att du ville bli läkare?
Jag vet inte riktigt, jag tror jag gick på låg- eller mellanstadiet.

om du bara hade fått använda tre ord i resten av ditt liv, vilka hade de varit? 
Har suttit och tänkt i över fem minuter nu. Jag har ingen aning. Tack, älska och det tredje ordet kan jag inte bestämma mig för.
 
om du hade varit tvungen att gå runt med en skylt på magen varje dag i resten av ditt liv, vad hade det stått på den?
Jorden tillhör inte människan, människan tillhör jorden. Behandla därför allt som lever på den, medmänniska, djur och växt, med kärlek och respekt.

Vad tror du är det allra viktigaste att lära framtidens barn?
Precis det som skulle stå på skylten på min mage. Läs ovan.

Har du någonsin varit kär, alltså riktigt kär? 
Nej.

Är du djurvän? 
Ja, det är jag. Jag älskar djur!

Vilken låt väcker mest känslor hos dig just nu? 
Just nu? Hmm. Starálfur med Sigur Rós. Deras musik berör mig så himla mycket.



Jag har alltid haft rätt svårt för att rita öron/tänder, hade du möjligtvis kunnat göra en liten tutorial på det? Det hade varit hur grymt som helst! 
Håller med om att tänder är så himla himla svårt!!! Nästa gång jag ritar något av dem kan jag göra en tutorial.

Vilken sorts filmmusik tycker du om? :) 
Lyssnar på så mycket. Lovar att göra en uppdaterad playlist med filmmusik på spotify och dela med mig av den!

när började du teckna "på riktigt" alltså, när började det bli ett av dina intressen? 
Julen 2005, då fick jag en massa ritsaker i julklapp och böjade måla rätt mycket.
 
kan du göra fler hår tutorials? På olika typer av hår, t.ex. rakt hår, lockigt, naturligt vågigt osv. 
Jag kommer att göra fler tutorials vart eftersom jag ritar fler porträtt. Ritar jag av någon med lockigt hår, kommer jag fota processen och publicera en tutorial av det senare.

jag har inte följt din blogg sålänge, faktum är stt jag började igår tror jag... Men vilka olika tekniker brukar du använda när du tecknar? Är det bara blyerts eller har du några fler? 
Blyerts använder jag till mina porträtt, men jag ska börja experimentera med akvarell och olja på den fronten med. Mitt porträtt jag ritar på nu ritar jag dock med svarta färgpennor. Akvarell använder jag till mina fantasimålningar. Till stora tavlor har det blivit akryl. Ibland använder jag även kol, black, tusch och färgpennor. Jag blandar lite helt enkelt. Favoriten är akvarell.

Har du några husdjur? 
Nej. Har haft när jag var yngre. Bland annat har jag varit ägare till två marsvin, Mimmie och Ozzy. Mimmie ligger begravd i trädgården hemma i Sverige.

Vad är din mest minnesvärda stund/dag från sommaren 2013?
Min brors student och min morbrors sommarbröllop. Fantastiskt fina minnen båda två.

När fyller du år? 
8 mars. På den internationella kvinnodagen!

Har du instagram? Vad heter du där? (Om du vill ge ut det) 
@lindasundell

Jag har ett par kolpennor, vet inte varför jag köpte dom... Kan man använda det i blyertsteckningar? 
Mixa och blanda hur du vill, det finns inga regler! Jag brukar dock inte blanda dem för blyertsen blir så glansig och kolen matt. Men det går säkert att använda båda i samma teckning så det blir jättefint.

Har du några tips på vad man ska tänka på när man köper block? Vad för typ av papper som är bra/dåligt. Om det finns något speciellt märke som man absolut (inte) ska köpa från, har hört att man ska välja noga när et gäller vilket papper man har.
Jag tror det är en smaksak. Prova dig fram tills du hittar ett papper som passar dig. Jag har fastnat för ett papper med väldigt slätt och fin gräng, canson bristol.

vad tycker du är lättast/svårast att rita?
Lättast är mönster, ögon och blommor. Svårast är tänder, händer och ljusa hårstrån.

Vart vill du resa nånstans?
Asien och Sydamerika.. Jag har bestämt mig för att börja i Asien. Vill se Indien, Nepal, Tibet och Indonesien. Jag har som sagt inte börjat planera min resa grundligt så vi får se vart jag kommer hamna.

 
Under hur lång tid kommer du att vara på resande fot? 
Det är svårt att svara på. Jag brukar svara minst 1 år. Men samtidigt kan jag inte veta, vad som helst kan hända. Jag kanske inte ens kommer iväg. Kanske åker jag iväg och blir borta tre månader bara, kanske fastnar jag någonstans och blir borta tre år. Ni förstår vad jag menar.

Kommer du resa helt ensam? 
Ja. Jag vill resa ensam. Men samtidigt vet jag att jag kommer träffa så himla mycket människor längs vägen. 

Vad vill du göra på din resa? 
Leva. Bara vara. Glömma alla bekymmer och sluta tänka så mycket. Sluta tänka på utseende, fördomar och materiella ting. Jag vill existera, filosofera och verkligen finna vad jag vill få ut av livet.

Vad har du för budget för resan? 
Vill ha mellan 150-200 tusen. Lever man snålt kan man klara sig läänge på det.

Vad vill du göra när du gjort den här resan? 
Känner jag mig "klar" vill jag studera och så småningom jobba med volontärarbete. Men det är egentligen omöjligt för mig att svara på idag. Livet mitt kanske ser helt annorlunda ut efter en sådan omfattande upplevelse.

Finns det någon karl i ditt liv? 
Nej, inte i denna stund.

Vill du ha egna djur nångång?
Jag älskar djur men vet att jag kommer fara omkring så mycket i världen så jag vet faktiskt inte. Kanske när jag blir gammal, vi får se.

Hur ser ditt drömhem och drömliv ut?
Mitt drömhem skulle jag bygga själv ute i naturen. Ekologiskt med egenodlad mat och el och värme från solen. Mitt drömliv vore ett fritt liv, utan pengar och ytligheter. Ett liv bestående av kärlek och frihet, ett liv där jag har chansen att få hjälpa och inspirera andra människor.

Kollar du på några reality serier? Vilka isf? 
Nej, jag följer inte och har aldrig följt någon realityserie.

Om du fick spela i en film och välja vilken roll du skulle få spela, vilken film skulle det då vara?
Åh jag vet inte. Någon film som utspelar sig i en annan tidsepok. Det vore häftigt.

Kommentarer
Postat av: HEDVIG

åh vad fantastiskt! vill också åka till Asien. Någon gång.

2013-09-18 @ 21:13:00
URL: http://hedvighedvig.devote.se
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin