olika saker

posted in: linda .2014-05-05 / 18:04:00 . 7 comments
Människor i min omgivning har under den senaste tiden använt ordet snål när dem beskriver mig. Mina föräldrar påpekar dagligen att jag är snål, snål mot mig själv. Vet ni varför?
-Jag går i samma skor sedan två år tillbaka. De kläder jag numera äger får plats i en resväska. Jag klipper hellre mitt hår själv än att besöka en frisörsalong och jag ser inget intresse i varken smink eller skönhetsprodukter. Jag försöker helt enkelt, så gott jag kan, konsumera så lite som möjligt.

Att jag försöker söka mig bort från konsumtion allt mer betyder inte att jag är snål. Det handlar inte om att jag egentligen vill ha saker men vägrar betala med dyra pengar. Det handlar helt enkelt om att jag inte vill ha några mer saker. Jag vill bara inte. 

Min värsta mardröm är att omge mig av bekvämligheter och ting för att sedan kalla mig rik. Jag säger inte att det är fel att vilja leva ett materiellt liv, det är bara något jag känner att jag inte vill göra. Min dröm är att bli rik på ett annat sätt. Rik tack vare kärlek, upplevelser och erfarenheter. Att ge mig själv chansen leva ett sådant liv är, enligt mig, raka motsatsen till att vara snål. 

Tyvärr lever vi i ett samhälle där nästan ingenting är gratis. Vi omges ständigt av pengar och materialism, vilket är svårt att fly från. Jag ser inte något fel i att vilja ha saker, om vi inte hela tiden kände suktan, lust eller längtan efter något skulle livet vara ganska grått. Men jag önskar att fler kunde förstå att vi alla vill ha olika saker. Det finns inget rätt eller fel.

Om 89 dagar kommer jag att spendera de pengar jag skrapat ihop. Jag kommer spendera dem på upplevelser, erfarenheter och minnen. Om 89 dagar ger jag mig ut i världen. Förhoppningsvis är det ännu ett steg bort från materialismen och ett steg mot att leva det liv jag idag drömmer om.
 

<>


Som vanligt är mina tankar fumliga och jag lyckas inte alltid uttrycka mig som jag vill i text.
Ville bara försöka dela med mig av hur jag känner och på något sätt lätta på min frustration en aning.
Kommentarer
Postat av: Maja

Alltså åååh, jag beundrar dig sååå!!!

2014-05-05 @ 20:23:45
Postat av: Alice

Jag kan inte fatta att du ska åka iväg själv! Så jävla modigt.

Svar: har sällskap de fyra första veckorna, sen är jag alldeles ensam :)
linda

2014-05-05 @ 20:49:17
Postat av: Tove

åååh kärlek! håller med dig till fullo!

2014-05-05 @ 21:15:35
Postat av: sandra

Önskar att jag kunde slita mig bort från saker som jag bara vill ha, ha och ha. Försöker och ibland går det bra i perioder men sedan (typ nu med alla vår/sommarkläder i affärerna) faller jag tillbaka igen.

2014-05-05 @ 21:35:54
Postat av: S

Jag förstår dina tankegångar. Jag var på resande fot i 7 månader och allt jag behövde för att överleva rymdes i en ryggsäck. Jag klarade mig gott och väl på det. Innan dess var jag galen i materialism och hade alldeles för mycket prylar. Jag insåg under resan att jag hade inte ägnat en enda tanke på mina ägodelar där hemma och kände hur lite betydelse sakerna faktiskt hade i mitt liv. När jag kom tillbaka började jag så fort jag kommit innanför dörren att rensa min garderob och hela mitt rum. Sedan dess har jag inte konsumerat något annat än det jag verkligen behöver. Konsumentsamhället äcklar mig nu för tiden, känslan av att måste ha något.

Jag tror att det kan vara svårt att komma bort från ägandebehovet här i Sverige då det har har blivit en del av människors vardag. För mig krävdes det att komma bort från den verkligheten och jag hoppas att fler människor någon dag inser hur lite betydelse saker vi äger egentligen har på ett eller annat sätt.

Ser fram emot att få höra om din kommande resa!

2014-05-07 @ 13:03:37
Postat av: Anonym

Jag förstår tydligt vad du menar :)

2014-05-10 @ 18:14:28
Postat av: Bekka

Ååååh, du är ju underbar. Älskar att du dessutom har en relativt stor blogg så att fler får läsa detta. Åh så GRYYYMT

Svar: tack fina fina du! <3
linda

2014-05-11 @ 10:38:30
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin