svar på kommentar

posted in: everything .2012-05-10 / 06:43:37 . 7 comments

hej.

Bara undrar vad du använder dej utav för pennor? å använder du ljusbord eller kollar du bara av fotot?
visar du nånstans i bloggen hur du går till väga? Skugning med mera?
vill så gärna lära mig.
Du är superduktig!


Hejheeej!

När jag ritar använder jag mig utav pennor från Faber Castell i olika hårdheter. Till ljusa skuggningar använder jag allt från 2H, HB till 3B, när det kommer till mörkare partier använder jag 5B-9B pennor. Till de allra mörkaste partierna på en teckning så trycker jag superhårt med Cretacolor Monolith Graphite pencil (8B eller 9B). Allt mitt ritmaterial köper jag på zinkvit.se! :)

Jag äger inget ljusbord, när jag ritar av ett foto så ritar jag enbart med ögonmått! Jag varken mäter eller fipplar på något vis. När jag ritar ett ansikte är jag väldigt noga med att få till rätt proportioner och att det ska bli så likt som möjligt, men när det kommer till hår och kläder orkar jag inte på samma sätt haha. Jag brukar slarva lite då, för vem märker till exempel om en hårslinga på teckningen inte är identisk med den på fotot?

Jag har gjort ett par tutorials, som vid det här laget är alldeles uuråldriga (gjorde dem 2009-2010!). Du hittar dem under kategorin "tutorials". Usch, jag tycker inte om dem alls!
Detta är ett löfte: I sommar ska jag fixa lite nya tutorials! Tänkte också att jag steg-för-steg kan visa hur jag ritar ett porträtt.

Tack så jättemycket snälla du! Lycka till med skapandet :)

kram

Kommentarer
Postat av: Hanna

Om du bara använder dig utav ögonmått, så är du ju sjukt bra!

När jag ritar brukar jag mäta och sånt, men hoppas att jag så småningom kan skippa det. Det är ju så himla tråkigt! ;)

2012-05-10 @ 06:48:28
URL: http://hannaulander.blogg.se/
Postat av: linda - art, clothes, pictures

sv "Hanna": Tusen tack! Om jag till exempel tycker att ansiktet jag ritar ser jättetjockt ut jämfört med fotot kan jag ta pennan jag ritar med och hålla upp framför fotot lite snabbt och sedan jämföra med min teckning. Men jag sitter aldrig och mäter upp ögon, näsa, ansiktsform, mun och och sådant i ett ansikte då jag har väldigt lätt för avstånd, det faller naturligt och jag behöver helt enkelt inte mäta och hålla på.



Fortsätt rita och öva så är jag säker på att det till slut kommer falla naturligt för dig också, jag tror att man lär sig att "se" ju mer man övar! :)

2012-05-10 @ 07:16:19
URL: http://lindaaaa.blogg.se/
Postat av: Agnesita

Gud du är ju jätteduktig på att teckna! Jag teckar själv med blyerts mest men jag är inte ens hälften så duktig som du :)

2012-05-10 @ 21:42:31
URL: http://happydayz.blogg.se/
Postat av: Carro

Sv: Nä värkligen inte, han har gjort så mycket bättre,Sweeny Todd är ju en favvo;)

2012-05-14 @ 20:24:50
URL: http://atrumrose.blogg.se/
Postat av: emma

Hej Linda!



Jag jobbar på www.bamarang.se och vill tipsa dig om en tävling där man kan vinna en designlampa från Chen Karlsson. Tävlingen går ut på att man ska presentera sitt förslag av hur man skulle använda lampan – genom att rita, photoshoppa eller klippa och klistra ihop en bild. Jag tror att den skulle passa dig och dina skills! Läs mer på http://bamarangse.wordpress.com



Vänliga hälsningar

Emma på Bamarang!

2012-05-16 @ 14:52:30
URL: http://bamarang.se
Postat av: Elin

Jag har en fråga. Vi håller på med ett bildprojekt i skolan där vi ska göra ett collage som symboliserar en speciell bok. Jag älskar dina bilder så! Och vissa av de passar så bra till temat så jag undrar om jag får låna några bilder om jag skriver under collaget att det är du som har ritat och sätter en länk till din blogg? :)

2012-05-16 @ 16:37:06
URL: http://mysphotos.blogg.se/
Postat av: Hanna

Åh, jag älskar din blogg så mycket! Skulle vara roligare om du la ut mer bilder på dig själv! Du är så himla fin och söt :)

Kram!

2012-05-16 @ 16:57:15
URL: http://hannacat.blogg.se/
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin