önskeinlägg/drömdestinationer

posted in: everything .2012-11-18 / 21:07:00 . 8 comments
Som många av er kanske vet så är en av mina drömmar att få resa. Resa och upptäcka världen, utforska vackra orörda platser, möta nya människor och ta del av främmande kulturer.

Eftersom jag nu har insett att min chans till att få plugga till läkare i Sverige är minimal (och att jag till 99,99 procent kommer bli tvungen att studera utomlands), har jag bestämt att skjuta upp mina studier ett par år. Jag har inte bråttom med att utbilda mig. Jag vet i mitt hjärta vad jag vill bli och vet därmed att min läkardröm aldrig kommer slockna. Så att jag skjuter upp studierna ett par år kvittar.

Jag har bestämt mig för att jag ska resa. Jag ska backpacka, ensam. (ENSAM?!???!?!??!!!!!!)
Anledningen till att jag har bestämt mig för att åka själv är för att jag vill göra en resa på ett år, minst. & det är nog aningen svårt att hitta en person som tänker i samma banor som mig, vill se samma platser som mig och som jag kan leva nära inpå under en sådan lång tid. Jag känner också att jag kommer få ut så mycket mer av resan om jag åker själv. Visserligen kommer jag säkert träffa härliga människor längs vägen och även reskamrater för stunden, men i grund och botten så kommer jag ge mig ut i världen själv.

Men för att göra en sådan resa behöver jag en rejäääl budget, även om jag vill leva så enkelt och fattigt som möjligt. Det kommer ta tid att spara ihop alla pengar men det är det värt. Jag har redan börjat spara och lyckats spara ihop en liten del hittills. Jag har även funderingar på att åka till Norge och jobba någon gång, för att tjäna ihop extra pengar till min resebudget.

Som sagt, jag har stora drömmar och det kommer dröja lång tid innan det är dags för mig att säga adjö till min familj och mina vänner, packa min ryggsäck och kliva ombord på ett flygplan för att inte återvända på ett år. Men jag har bestämt mig för att jag SKA göra det. Jag måste. Det spelar ingen roll om det blir om ett år, ett och ett halvt eller till och med om två år. Jag måste göra en sådan resa, jag hoppas jag kommer göra det. Jag vill hitta mig själv och lära mig vad som verkligen betyder något i livet. Gör jag aldrig det kommer jag ångra det så länge jag lever. Just nu känner jag bara.. vad är det som hindrar mig? Jag behöver bara samla ihop lite pengar och mod!

Efter min lilla novell här ovan återstår då själva poängen med detta inlägg: Vilka länder är mina drömdestinationer?
Denna fråga är egentligen lite svår att besvara. För de platser jag vill besöka idag kanske inte lockar lika starkt när det väl är dags att påbörja min framtida resa. Men låt oss säga att mitt plan går från arlanda imorgon bitti! Här kommer i alla fall en lista på fyra länder jag vill besöka:
-Nepal
-Indien
-Indonesien
-Peru

1&2 - via tumblr, 3&4 -via google.

>>-<<
Jag vill resa runt i Asien och Sydamerika. Kanske Australien också? Usa? Jag vet inte riktigt. Jag tror inte att jag vill planera resan så mycket heller, förutom startdestination förstås.


don't forget to dream BIG

Kommentarer
Postat av: Emmas Artwork

Har en liten fråga om det där med läkarstudier ;) Jag vet att du är riktigt duktig i skolan, och att det är jädra svårt att komma in på läkarhögskola. Men går det inte att komma in med högskoleprovet? :D Eller måste man fortfarande ha typ 22,5 i gymnasiepoäng även om man gör ett riktigt bra högskoleprov? Är själv intresserad av att läsa till läkare och betygen är något som ständigt gör mig nervös... uff.

Kram!

Svar: Det går självklart! Jag har för mig att den lägsta gränsen ligger på 1,8. Så du behöver skriva mellan 1,8 och 2,0.. Jag får absolut försöka kriga mig in den vägen.. Fick höra från en vän igår om två studenter med 22,5 i betyg som inte ens kom in här i sverige. Helt sjukt!! Dom två pluggar i Polen nu och trivs :)
linda

2012-11-18 @ 21:52:24
URL: http://emmasartwork.blogg.se
Postat av: Annica

Jag drömmer också om att få resa. Kanske blir det också en resa som måste göras ensam. Som du säger så kan det ju bli krångligt på många sätt när man måste anpassa sig till varandras behov och önskemål, vilket man kanske inte har lust med när man vill uppfylla en stor personlig dröm!

Svar: exakt mina tankar!! Hoppas att du kommer iväg på en sådan resa! :) kram på dig!
linda

2012-11-18 @ 21:56:03
URL: http://mangaandart.blogg.se
Postat av: Rebecca

Resa låter så sjukt underbart och något jag inte kan vänta med att få göra. Jag förstår även tanken med att fara själv. Jag har ett tag dröm om att någon gång gå på en pilgrims vandring själv. Upptäcka ett nytt land, vackra platser och träffa spännande personer ena dagen för gå skilda vägar och aldrig ses igen.
Jag längtar verkligen även om det ännu är länge kvar.

2012-11-19 @ 01:24:58
URL: http://perfectfreak.wordpress.com
Postat av: Eva

Jag och min man reste runt i Sydamerika i typ fyra veckor i somras. Sjukt kul. Brasilien - Bolivia - Peru. Oförglömligt. Får du möjlighet så bara gört =). Vi bloggade under tiden om du vill ha lite tips:
http://evilresa.blogspot.se/

2012-11-19 @ 12:16:22
URL: http://evokenivo.blogg.se
Postat av: isabel

Fan vad rätt!

2012-11-19 @ 22:08:00
URL: http://isabeljunes.tumblr.com/
Postat av: Tove

BRA, GÖR DET! Ju ensammare desto bättre. Själv ska jag till Chile på utbytesår, trots att jag inte kan spanska och ser det knappt som möjligt, men det är det som är grejen.

Svar: grymt tjejen!!! hoppas du får det bäst i chile!
linda

2012-11-19 @ 22:12:38
URL: http://tovetott.blogg.se
Postat av: Lina - my art & my life

så kul att höra om dina framtidsplaner, så härligt att du vet så säkert på vad du vill göra! och grymt modigt att ge sig ut i världen på ensam fot!

Svar: vad roligt att du uppskattade inlägget :)
linda

2012-11-19 @ 23:02:27
URL: http://shiiwie.blogg.se
Postat av: Jessica

Åååhh jag hoppas du gör verklighet av drömmen om Peru! Inkaleden är helt enkelt storslagen, det coolaste jag någonsin har gjort! Om du inte lider av spindelskräck kan jag även tipsa om Iquitos, en riktigt galen djungelstad i norra Peru som är perfekt start för att utforska Amazonas. Det är kämpigt med värmen och alla mygg som biter genom dina kläder (tänk på malariaprofylax!), men det slår inte känslan av att gå bakom en guide som hugger sig fram med en machete genom helt orörd skog. Skulle du åka till Ecuador får du givetvis inte missa galapagos ;) Det var det hela :P

2012-12-13 @ 11:04:58
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin