answers part II

posted in: questions and answers .2013-08-06 / 10:41:00 . 3 comments
 
Andra delen med svaren från min frågestund.

<>

Detta kanske anses vara en konstig fråga, men vad tycker du om människans sätt att leva idag? 

Hade du hellre levt längre bak i tiden? Eller fram? 
Jag tycker att stor del av mänskligheten lever i en bubbla av pengar, konsumtion, makt och ytligheter och liksom har glömt bort vad livet egentligen handlar om: att leva. Om människan bara skulle slå sig fri från denna "bubbla" så tror jag att det är så många som skulle välja att spendera sin tid här på jorden på ett helt annat sätt.
Trots det tror jag faktiskt jag hade valt att leva i just den tid jag lever i nu därför att jag har så himla många möjligheter. Jag kan göra i princip vad som helst med mitt liv och den friheten är ovärderlig. 

Kommer du att sluta blogga inom en snar framtid? Ibland känns det som om du kommer försvinna
Den här frågan är svår att svara på. Bloggen har blivit en liten del av mig så jag tror inte den kommer försvinna helt på ett tag. Jag är dock osäker på om jag alltid kommer fortsätta blogga, kanske kommer denna sida, en dag, bli ett ställe där jag enbart visar upp min konst. Mina texter och tankar kanske försvinner en dag. 

När lärde du sig teckna så bra? :) 
Jag har ritat och målat under flera år så med åren har jag utvecklats mer och mer. Jag utvecklas fortfarande!

Hur många år var du när du kom in i din depression(vad jag förstått det så hade du mått dåligt för en tid..?) 
I nionde klass fick jag problem med maten och blev oerhört kroppsfixerad. Det fortsatte på gymnasiet. Jag satte så mycket press på mig själv i skolan att varken mitt psyke eller min kropp orkade med. Jag dalade i vikt, hade perioder då jag åt supernyttigt och perioder jag bara åt skit. Jag hade perioder då jag tränade superhårt varje dag och perioder jag kunde strunta i träningen i flera månader. Jag kunde verkligen inte hitta en balans och för varje dag hatade jag mig själv mer. Under mitt tredje år på gymnasiet blev kombinationen av pressen från skolan, all ångest, min dåliga självkänsla och hatet mot min kropp för mycket och jag bröt nästan ihop helt. Jag mådde så dåligt att jag vissa stunder inte visste vart jag skulle ta vägen. Jag skadade mig själv psykiskt och fysiskt. Det var även andra saker som hade stor betydelse till varför jag mådde så dåligt men de sakerna väljer jag att inte dela med mig av. 
När jag slutade skolan så kändes det som om en tung sten lättade från mitt hjärta. Jag fick andrum och tid till att tänka. Det tog ett tag för mig att acceptera att min insats i skolan var tillräcklig och efter ett tag insåg jag att min prestation i skolan till och med varit fantastisk. Jag började sakta men säkert må lite bättre. Jag bestämde mig för att ta en paus från stunderandet, jag har inte bråttom. Jag började måla upp drömmar och planer för framtiden, stora drömmar som fick mig att inse hur obetydliga alla mina tidigare problem var i jämförelse. Jag gav mig själv ett löfte, att jag skulle börja vara mig själv fullt ut och aldrig tappa greppet om den personen. Livet är det vackraste som finns och jag ångrar så att jag spenderat flera år åt att fylla mitt liv med onda tankar och mörker. Jag mår fortfarande inte helt bra idag. Mina tankar är ljusa och jag är fylld med drömmar, idéer och inspiration. Men jag har inte riktigt lyckas slå mig fri från hatet mot min kropp, en del onda tankar finns kvar. Jag hoppas att jag en dag kommer kunna bli fri från hela den sjuka utseendehets som existerar överallt, för den förstör så himla mycket. Själva livet är så mycket större och viktigare än hur våra kroppar ser ut. Min kropp kommer ta med mig på storslagna äventyr genom livet, därför tänker jag börja älska den. Det borde alla göra.

Känner nu att jag kanske svarade lite för mycket och kanske lite för personligt på den här frågan. Men det är ett så viktigt ämne som måste diskuteras. Jag vågar inte läsa igenom vad jag skrivit, då kanske jag ångrar mig och raderar allt.
via tumblr. 

Om du fick vara ett djur, vilket skulle du då vilja vara då?:3 

En delfin!

Har du tatuerat dig än? vet att du pratade om det förut!
Nej det har jag inte. Jag velar fortfarande.

Har du några syskon? 
Jag har tre bröder. Jimmie, Johan och Filip. De är 28, 18 respektive 7 år gamla. Jag har verkligen "en bror i varje ålder": en vuxen, en tonåring och en liten plutt, vilket är superkul.

hur mycket tid spenderar du framför datorn? 
Det är olika. Ibland mindre än en timme och ibland 2-3 timmar. Ibland mer. Är jag ensam så kollar jag mycket på film och serier, så det är väl det som tar upp så mycket tid.

vad är det bästa med ditt sovrum? och favorit rum i ett hus? 
Eftersom jag för tillfället bor i ett kallt källarrum fullt med spindlar så har jag väl ingenting jag är superfäst vid. Men det bästa är väl att det är en tillflyktsort där jag kan få egentid till mina intressen. Därför är också sovrummet favoritrummet i ett hus.

hur vill du bo? litet? stort? på landet/ i stan? utomlands eller i sverige? inredning? 
Litet, mysigt och enkelt. Jag vill bo nära naturen, långt ifrån stadsbullret. Om det blir utomlands eller i Sverige återstår att se, jag vill inte planera massa i förväg. Jag vill inreda mitt framtida hem med en mängder av kuddar, sittpuffar, mattor, ljuslyktor och växter. Personligt och bohemiskt.

jag älskar din "dystra" stil på dina akvarellmålningar, den är så vacker, men om du fick chansen skulle du då ändrra "din stil" mot en gladare?
Vad roligt att du tycker om den! Vad glad jag blir! Jag skulle aldrig vilja måla lite "gladare" då jag personligen tycker att dysterhet och sorg förmedlar djupare känslor, i alla fall när det kommer till min konst. Jag tror inte jag skulle kunna uttrycka glädje på samma sätt som sorg, det hade inte gått.

vad (om vi pratar rita/måla) skulle du vilja bli bättre på och vad tycker du själv att du är riktigt bra på? 
Jag skulle vilja lära mig hantera kol och kunna skissa snabba, verklighetstrogna porträtt av människor istället för att alltid behöva spendera timmar framför mina blyertsporträtt. Jag skulle även vilja lära mig bemästra olja och kanske våga ge mig på ett porträtt i färg. Eftersom jag låst fast mig själv i blyertsen i flera år så måste jag väl svara att det främst är blyertsen jag är duktig med.

I vilken ålder började du rita/måla mer seriöst?
Jag började rita porträtt när jag var runt 12 år gammal, så runt den åldern.
Teckningen till vänster ritade jag när jag var 11-12 år gammal. Porträttet till höger ritade jag under år 2012.
 
klottrade du i dina skrivböcker i skolan? vad ritade du i så fall?
O ja! Allt ifrån ögon, gamla ljuskandelabrar och cartoon-versioner av havsdjur till mönster, diamanter och halvelaka karikatyrer av lärare, haha.

Tips på saker man kan göra om man är huuur sugen som helst på att rita, men hittar ingen inspiration eller allt man gör bara går åt pipsvängen? haha ;) 
Jag skulle själv behöva lite tips på den fronten. Jag är inne i sådana svackor titt som tätt. När det kommer till mig själv så försöker jag aldrig tvinga fram inspirationen, istället försöker jag hitta den genom att se en film, lyssna på musik, läsa en bok eller studera vackra foton. Sen får det ta den tid det tar helt enkelt. 

Favoritmat? 
Havregrynsgröt, dock kanskte det är mer "frukost". Jag tycker verkligen om all mat!

Kommer du försöka ställa ut din konst någon gång? :) 
Åh jag vet verkligen inte. Jag vill ju inte "satsa" på min konst egentligen, utan jag vill ha det som en hobby bara. Jag vet inte alls vad jag ska göra med alla mina teckningar och målningar som bara blir fler och fler. Jag har haft tankar om att sälja mina orginal, trycka upp prints på några och en massa annat. Jag vert verkligen inte vad jag vill göra?

om du bara kunde behålla antingen synen eller hörseln, vilken skulle du välja bort? 
Jag skulle aldrig vilja mista min syn, därför svarar jag hörseln.

vad väljer du av att aldrig mera rita/måla, eller aldrig mer höra musik? 
Åh vad svårt. Aldrig mer rita och måla tror jag, fastän det gör ont inombords att ens tänka den tanken.





Kommentarer
Postat av: Linda

Hallå! tänkte bara höra; vore hur kul som helst om du ville berätta lite mer om din resa du planerar? Har själv precis gått ut gymnasiet och det verkar som att jag går i exakt samma tankar som du, men letar efter lite inspiration och så från någon med samma tankar som jag själv. Vart hoppas du resa, när tror du att den börjar och hur känner du inför att åka själv? vore supertacksam om du ville svara! :)

2013-08-07 @ 00:21:36
Postat av: Art By Tina - Konst & Fashion

Grym redan som 11 åring. Men kul när man ser själv hur man utvecklas.

2013-08-08 @ 14:02:03
URL: http://trueborn.blogg.se
Postat av: Alexandra

Tjena Linda!
Den här porträttet längre upp till höger på en tjej som kisar med öppen mun, ska det föreställa Caroline Winberg?. Tycker det är sjukt likt hur som!

Svar: Hejhej, japp det är Caroline Winberg :) kram!
linda

2013-08-14 @ 15:48:57
URL: http://bathinginsunshine.blogg.se
- Alla teckningar som visas i min blogg är ritade eller målade av mig. Ingen av mina teckningar får därför kopieras eller användas utan min tillåtelse, så fråga först om du vill använda någon av mina teckningar
- Frågor om beställningar? Kontakta mig via [email protected]

Kommentera inlägget här:

what's your name?
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)

URL/do you have a blog?

Your thoughts:

Trackback
linda


Linda Sundell

21 vårar och drömmer om att få se hela världen.
Det här är en plats för mina tankar, drömmar och min stora kärlek för konst, naturen, film och musik.

Låt inte rädsla hindra dig från att gå din egen väg, rädsla är livets stora motståndare.
Bli fri från den och du kan åstadkomma vad du än väljer att ägna din tid åt. Din tid på jorden är din, ingen annans.

Kärlek och frihet är det vackraste som finns och är något alla människor har rätt till.

[email protected]
  • bloglovin